תמלול
קרית מוצקין - ריצת מרתון לקב"ה
ערב טוב בעזרת ה' נעשה ונצליח וה' עלינו רחמיו ירוויח
הערב יהיה לרפואה שלמה מהרה לחנה בת שמחה בתוך שאר חולי עמו ישראל.
הערב יהי גם לעילוי נשמת יוסף בר חנינא וזהרי בת אסתר לעילוי כל נשמות ישראל שאין מי שיאמר עליהם קדיש ולעילוי נשמת הורי וחמי מנוחתם עדן.
''רק חזק לבלתי אכול הדם כי הדם הוא הנפש ולא תאכל הנפש עם הבשר לא תאכלנו על הארץ תשפכנו כמים, לא תאכלנו למען יטב לך ולבניך אחריך כי תעשה הישר בעיני ה'' התורה מזהירה אותנו שנתחזק מאוד לאל אכול דם כי הדם הוא הנפש. ולא לאכול את הדם את הנפש עם הבשר.
''על הארץ תשפכנו כמים'' ואם לא תאכלנו אז ייטב לך ולבניך אחריך כי תעשה הישר בעיני ה'.לא ב א הכתוב אלא להזהירך וללמדך עד כמה אתה צריך להתחזק במצוות, אם הדם שהוא קל להישמר ממנו שאין אדם מתאווה לו הוצרך הכתוב לחזק אותנו באזהרה קל וחומר לשאר המצות
אז אם לדבר שאנחנו בכלל לאל מתאווים אפילו נגעלים וקצים מעצם הרעיון לשתות דם ועל זה אנחנו צריכים אזהרה חזק והתחזק מאוד לבלתי אכול הדם, אז אם זה צריך אזהרה קל וחומר לשאר המצוות שצריך להתחזק מאוד. לא מובן. הרי זה בעצם הקושיה, אם קל להישמר ממנו מן הדם כי אף אחד לא מתאווה מה הבעיה, הרי המשנה במכות כ'ג אומרת שנפשו של אדם קצה ממנו אז למה צריך לחזק אותנו רק חזק לבלתי אכול הדם.
מילא אדם שהוא נוטה, ''היזהרו לכם פן יפתה ללבכם'' אה, במקום שאדם נמשך מתאווה צריך להזהיר אותו, אם אתה רואה ילד שיכול לרוץ לכביש צריך להזהיר אותו אבל אם אתה רואה אחד זקן בן תשעים בקושי זז במרחק עשר מטר מהכביש אתה אומר לו תזהר שלא תתקרב לכביש, וכי עלתה על דעתו בכלל?
ונוסיף ונאמר שיש כאן חיזוק אחר חיזוק תשמעו עוד יותר כמה הכתוב בא לחזק אותנו שנזהר.
בעל הכתב והקבלה אחד המפרשים של התורה אומר שכל מקום שכתוב את במילה 'רק' השורש של המילה זה 'להוריק ולרוקן' רק מלשון ריקון. לרוקן להוריק דהיינו להוציא מן הכלל ולמקד דבר שהתורה אומרת רק היא באה להוציא דבר מן הכלל ובאה גם למקד אותו כמו שכתוב ''וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום''
שהתורה אומר שמחשבות ליבו של האדם כך יצרו רע כל היום היא לא רע כל היום, היא אומרת רק רע כל היום. מה זה רע? זאת אומרת שום דבר אחר לא ממלא את ליבו של האדם אלא רק ז''א ממוקד במחשבות רעות.
זה אומר שזה רק רע דהיינו מוחלט. בישעיה כח' כתוב ''והיה רק זוועה'' מה זה רק זוועה זוועה מופלגת לאין שיעור אברהם אבינו אמר ''רק אין יראת אלוהים במקום הזה והרגוני על דבר אשתו'' ישר הוא זיהה שהמקום הזה האין בו יראת אלוקים בכלל. ''רק אין יראת אלוהים במקום הזה'' ז''א ממוקד העניין הזה של חוסר יראת אלוקים במקום הזה. דהיינו פריקת עול מלכות שמיים מופלגת ומוחלטת, וגם פה בפסוק ''רק חזק לבלתי אכול הדם'' תתמקד בהתמקדות מוחלטת בהתחזקות רבה ועצומה לא לאכול דם. למה, למה, למה ומדוע? מי שיודע תשובה על זה אני נותן לו 500 שקלים.
אהרב, מה זה תחזור? מאה שקל בשביל לחזור, מה זה תחזור..
כן בבקשה
-תשובות בקהל-
הוא אמר שזה רק בשביל לקבל זכר, לקבל שכר
בגלל שזה משפיע על תכונות האדם.
כן עוד מישהו? טוב חסכתי חמש מאות.
כתב בשפתי חכמים לפי שהיצר הרע של אדם מסיט אותו תמיד להעביר על דעת קונו אי לכך אפילו מצוות קלות צריכות חיזוק קל וחומר לשאר מצוות שאדם מתאווה להם.
אל תחשבו שאם יש דבר שלא יעלה על דעתכם בכלל לעשות עבירה מסוג זה אז אתם בטוחים ושומרים שלא תעשו לעולם היות וזה מצווה אז יצר הרע חייב להעביר אותך על המצוות של ה' אפילו בדבר קל מאוד להישמר.
נחזור, השפתי חכמים אומר לפי שיצרו של אדם מסיט אותו תמיד להעביר אותו על דעת קונו זה התפקיד שלו לכן אפילו מצוות קלות ביותר צריכות חיזוק קל וחמור לשאר המצוות שאדם מתאווה להם ודאי וודאי שהוא צריך חיזוק יותר גדול.
ובאמת משום כך אמרו חכמים ז''ל בקידושים ל'א: גדול המצווה ועושה ממי שלא מצווה. יש אחד היה לו צווי והוא עשה מה שאמרו לו ויש אחד לא אמרו לו כלום והוא עשה בהתנדבות. את מי אנחנו מעריכים יותר? את זה שעשה בהתנדבות. אומרים הוא לא חייב בכלל הבנ''א בא ונרתם ועשה, כל הכבוד, כל הכבוד. על מי שמצווה.. נגיד אחד חייב להיות בצבא, חייב מגייסים אותו, מה הוא עושה טובה? יש חוק גיוס והוא מתגייס. ובא אחד נגיד אפילו גוי לא יהודי ואומר אני רוצה להיות בצבא אני רוצה להגן על היהודים. כולם יגידו כל הכבוד תראה הבנ''א לא חייב יכול ללכת לטייל להסתובב בעולם בא להיכנס למלחמות סכנת חיים, מה זה כולם יעריכו אותו יותר.. לא לא לא אומרת הגמרא ''גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה למה, כי מי שמצווה ועושה הוא עומד במלחמה עם היצר הרע שמסיט אותו תמיד לעבור עבירות ולא לקיים מצוות, יש לו מתנגד הוא לא רוצה שיעשה את המצווה. אז אם הוא עושה אז זה אחרי שהוא ניצח את היצר אבל מי שאין לו יצר לא מפריע לו. מה הבעיה לעשות אין לו התנגדות, בא לו, בא לו לעשות. אבל השני יש לו התנגדות והוא עושה. אז מגיע לו יותר. ז''א הוא כל הזמן צריך לעמוד במצב של מלחמה המצווה מלחמת היצר וחייליו יש לו הרבה חיילים היצר הרע לא רק חיילים מלאכים. גם חבר'ה יש לו.
ובאמת הגויים שאינם מקיימים את 7 המצוות שהם חייבים בהם, יש 7 מצוות שהם נקראים מצוות בני נח. שנח ובניו נצטוו, 7 מצוות, איסור שפיכות דמים איסור עבודה זרה, איסור עריות, חייבים להעמיד עליהם דיינים, אסור לאכול אבר מן החי, אסור להם גזל ואסור להם חס ושלום לקלל שם שמים. זה כל ה-7, קל מאוד.
אבל הגווים אפילו את זה לא מקיימים. למה, כי הם נכנעים להסטה של היצר הרע שלהם. ז''א ב7 הכי קטנות, הכי קלות הם לא עומדים. יצר הרע מכריע אותם גם בזה, לפיכך אפילו אם יקיימו לא יקבלו שכר אלא כמי שאינם מצווים ועושים. כי הם נכנעים ליצרם.
עכשיו תשמעו דבר מדהים, אתם משתגעים. אז לא להאשים אותי טוב?
ידוע בשם החוזה מלובלין זכר צדיק וקדוש לברכה, שזהו, כל מה שלמדנו עד עכשיו שזהו הפרוש בדברי הגמרא בשבת י' : התחלה אכילה משיתיר החגורה ואם התיר חגורתו לסעודה סמוך למנחה לא הטריחו אותו לחגור אלא ישלים סעודתו ואח''כ יתפלל. מה כתוב? אדם לפני תפילת מנחה, תפילת חובה, חצי שעה לפני כן אסור לו לאכול סעודה, ז''א אתה עלול להמשך בסעודה ויעבור זמן התפילה אז חכמים אמרו אתה לא יכול לאכול חצי שעה לפני . מתי זה מתחיל סעודה? אז אומרת הגמרא התחלת האכילה משיתיר חגורתו, ז'''א אדם מתיישב רוצה לאכול פותח את החגורה יש למלא עכשיו הרבה אוכל, זה נקרא שהוא מתחיל עכשיו עם האכילה. אם התיר את החגורה לסעודה וזה היה סמוך למנחה, לא בסדר, לא היית צריך להתחיל. אתה כבר סמוך לתפילה, אז אל ת... והוא התיר את החגורה, לא הטריחו אותו חכמים לחגור אותו שוב פעם. למי יש חגורה לך יש חגורה? פתח אותה רק רגע.. כן פתח פתח. כן כן,די. עכשיו אני אומר לך תחגור אותה... כמה זמן לקח? עשר שניות נגיד. והו אלא הסתכל אפילו על החגורה, מה הבעיה, כתוב ''לא הטריחוהו לחגור'' טרחה. יווו לא הטריחוהו, איזה טרחה זו, הוא לא עשה בסדר, אמרתם לו שהוא לא יתחיל לאכול חצי שעה לפני הבנ''א התחיל, לא בסדר, תסגור את החגורה, תחגור מיד את החגורה. לא. אהה כבר פתחת? לא מטריחים אותך. איזה טרחה זו? אלא ישלים סעודתו ואח''כ יתפלל. אז מה, כמובן שישלים את הסעודה אבל לא יגיע למצב שיפסיד, כברב יזכור שלא להפסיד את זמן התפילה.
ושאלו בגמרא שני שאלות, שאלה ראשונה: טריחותא למסריא מיענא? מה, טריחותה למיסר מה? זה טרחה לאסור את החגורה? כאילו לקשור בחרה , וכי איזה טרחה היא לשוב לחגור את האבנט?
שאלה שנייה: לקוחכה ולצאלה? מה הבעיה יעמוד ככה עם החגורה פתוחה ויתפלל יגמור להתפלל וישוב לסעודה, מה הביעה אז שיעמוד ככה, אתה לא רוצה להטריח אותו שיסגור את החגורה יחגור אותה, אין בעיה, תעמוד תתפלל, תגמור, תאכל. מה עונה הגמרא? משום היכון לקראת אלוהיך ישראל.
אומרת הגמרא למה, למה, למה לא יעמוד ויתפלל ככה עם החגורה כשהיא פתוחה, אומר רשי, התנאה לפניו, ככה כבוד, כן ככה מתפללים לפני ה' פתוח החגורה ככה זה לא נאה, היכון, תתכונן תכין את עצמך לקראת אלוקיך ישראל. לא עומדים ככה מול מלך משרוואל, עם הכל ככה בחוץ לא. טוב יפה מאוד ענתה לנו הגמרא תשובה, על מה היא ענתה? על השאלה השניה, מה עם השאלה הראשונה? השאלה הראשונה הייתה איזה טרחה יש בזה. לא שמענו תשוב העל זה בגמרא, שמענו על השאלה השניה שיעמוד ויתפלל ככה, אז הגמרא אמרה לא עומדים ככה להתפלל זה לא נאה. טוב קיבלנו תשובה על השאלה שניה, מה עם הראשונה, לא קיבלנו תשובה על הטרחה.
עונה על זה החוזה מלובלין ש'הא בהא תליה''. זה בזה תלוי, ודאי אין זו טרחה לחגור את החגורה ראינו אותך שאתה חוגר את החגורה מהר. אז אין טרחה, אז למה לא מטריחים אותו?
נו עכשיו אתם צריכים לדעת כבר. למה לא מטריחים אותו? מה? זה לא טרחה אז למה לא מטריחים אותו? אומר החוזה מלובלין כי ברגע שזה מצווה מגייס היצר את כל כוחותיו למנוע אותו. ואין לך טרחה יותר גדולה מזה.
אתם שומעים? ז''א ברגע שזה מצווה זה נהיה קשה, אפילו הדבר הכי קל קשה. שתם אני ייתן לכם דוגמא, אדם רוצה לקום בבוקר, כבר רוצה לקום בבוקר, מה אומר לו היצר הרע, אין בעיה תקום. אבל עוד חמש דקות. אין בעיה תקום, אני יעיר אותך. אבל עוד חמש דקות. למה עוד חמש דקות כי זה מצווה. אם זה מצווה לקום ולקום בזמן ולהתפלל בנץ אז מה היצר עושה הרי התפקיד שלו למנוע, אז הוא נותן לך, לא אומר לא. אומר רק עוד חמש דקות.
התפקיד שלו להקשות עליך. תראו, כשיש מצווה אומרים לך בא תזדרז, אומר רגע רגע, אני בא. למה רגע? למה לא בריצה? כי היצר מעכב עוד טיפה כל דבר הוא מקשה אפילו הדבר הכי קל, אפילו הדבר שאתה הולך לעשות, הוא ייתן לך לעשות אותו לא בזריזות, לא בשמחה, הכל בקושי בקושי בקושי.
חכמים היו חכמים גדולים מאוד, מאוד בנפש האדם. אז פה הם אמרו שלא מטריחים,למה, יודעים אם זה יהיה טרחה היות וזה כבר נהיה מצווה של חכמים היצר רוצה לסכל, אז לא מעמידים את הבנ''א בניסיון הזה, לא מטריחים.
כתוב שמי ששוחט ומתנבל לו הבהמה, אז לו טומאה בידיים. והוא צריך ליטול ידיים. למה צריך ליטול ידיים, קבעו חכמים ,יכול להיות שכהן שעובד בבית המקדש, יש לו שכן והוא הכאסח איתו והוא רוצה להתנקם בו ובדיוק הוא היה במשמרת שלו בכהונה בבית המקדש ובא השכן שלו והביא קרבן חטאת והוא נותן לו לשחוט ושהוא נותן לו לשחוט אומר הכהן לעצמו הזדמנות אני ינבל לו את הבהמה, הוא יפסיד את הכסף יצטרך להביא עוד פעם, אין נקמה יותר מתוקה מזו.
אמרו חכמים אין בעיה, אם אתה מנבל לו אתה צריך נטילת ידיים, אתה צריך אחרי זה ללכת לכיור שמה בהתחלה, אתה צריך ליטול ידיים אתה צריך הכל לעשות מחדש ולחזור בחזרה. אהה אם צריך ליטול ידיים אני יסגור איתו חשבון בפעם אחרת, אין לי כח ללכת עד לשם עד הכיור.. עזוב עזוב. שמעם? כמה מכם מעדיפים לאכול מונות במקום ליטול ידיים לסעודה כי יש אח''כ ברכת המזון? יש אח''כ ברכת המזון ויש זה וזה מחפשים נכון? מתעצלים. מה זה קשה? מה הקושי? ארוחה. למה בסקוטיים עוגיות וזה, ארוחה,למה? ככה זה יצר הרע, יש מצוות יש נטילה יש ברכת המזון יש זה, ישר הוא אומר לך לא לא זה לא יגמר אח''כ אתה תקוע ויש עוד זימון איי איי עזוב תשתחרר. רואים שכל מקום שיש מצוות יצר הרע בא להפריע, אפילו בדבר שלא יעלה בדעתך לעשות כגון אכילת דם. מי יכול לאכול דם?
אז למדנו דבר מדהים. ועכשיו אומר לנו רבי יעקב גלינסקי זכרונו לחיי העולם הבא, מעשה שהיה הגאון רבי חים קניבסקי נוהג להיעתר תמיד לכל הזמנה לסנדקאות כמו שאבא שלו הסטייפלער זכר צדיק לברכה היה נוהג, פעם הזמינו אותו לסנדקאות בנתניה בהושענא רבה. והוא לא נענה על אתר הוא לא נענע על אתר משביקר ביקרו חג אצל החותן שלו, מי היה החותן שלו? הגאון רבי שלום יוסף אלישיב זצ''ל. הרב אליושיב הבת שלו נשואה הייתה לרב קניבסקי. אז הוא שאל אותו, שהמנהג שלו של רבי חיים לשקוד על התלמוד כל ליל הושענה רבה ולהתפלל בבוקר ותיקין בנץ. אם הוא יסעד פת שחרית אחרי זה ויסע מיד לאחר מכן לנתניה, הוא חושש שהוא ינמנם ברכב. מה הבעיה לנמנם ברכב? אבל אסור לישון חוץ לסוכה אפילו שנת ארעי, משום שאין קבע לשינה כמה זה שינה אין קבע להגיד כמה זה. הרי פעמים אדם אינו אלא מנמנם מעט ומספיק לו ואסור לישון חוץ לסוכה אז אם הוא יסע לנתניה אחרי לילה כזה שהוא היה ער כל הלילה והוא התפלל ותקין והוא סעד את ליבו בפת שחרית ויצא לדרך אתם יודעים שהאוטו, איזה כיף לישון בנסיעה ובמיוחד שאתה כל הלילה היית ער, הוא גם אדם מבוגר כבר, זה לא בחור צעיר. אז מה יהיה, אז הוא ילך לעשות מצווה של סנדקאות ויעבור על איסור של לינה מחוץ לסוכה. אז הוא ששואל אותו תשמעו איזה לימוד הוא לומד. הוא אומר לו אבל יתכן שהועיל וכל היסוד של החיוב של השינה בסוכה לומדים אותו מהפסוק, ''בסוכות תשבו שבעת ימים'' וחכמים אומרים תשבו כאין תדורו ז''א כמו שאתה בדרך הרגילות שלך דר בבית, ככה אתה דר בסוכה, מה שאתה עושה בבית אתה עושה בסוכה, מה עושים בבית, אוכלים ושותים, ישנים. מה עושים בסוכה אוכלים ושותים וישנים. אז הוא אומר אבל בכל השנה כשאדם יוצא מן הבית ונוסע ברכב הוא לא רק בבית, הוא לפעמים גם מנמנם באוטו, אז אולי יהיה מותר לנמנם ברכב גם בסוכות כי זה אותו דבר כמו שאתה רגיל כל השנה בבית ככה אתה צריך להתנהג בסוכה.
אבל הוא הוסיף לבי לחכות עוד מה יגיד לו הרב אלישיב, הוא אמר אבל אם החותן שלי השוואער יתיר לי לנמנם ברכב קרוב לודאי שאני לא ייתקף ברצון לנמנם. למה, כל זמן שזה מצווה לא לישון חוץ לסוכה יצר הרע יבוא להרדים אותי אבל אם יהיה לי מותר, אז אני יישאר ער. אז אם אתה תתיר לי אז אני יוכל לנסוע לסנדקאות, כי אני וודאי לא ישן . שכן שנינו מאיפה הוא לומד, ככה שנינו האיש העתי המוליך את שעיר לעזאזל ביום הכיפורים היה חולף בדרכו על פני עשר סוכות .הוא היה צריך ללכת מהלך קילומטרים עם השעיר שהולך לעזאזל לכפר על עם ישראל שהיו זורקים אותו מעל הצוק למטה וזה היה מכפר על עם ישראל.
אז עכשיו היו עושים לו עשר סוכות, כל קילומטר עושים לו סוכה, מה יש בסוכה, בכל סוכה מציעים לו מזון ומים. מה, מזון ומים? יום הכיפורים. עשר סוכות מציעים לו הא לך מזון הא לך מים. טוב. הוא הולך בחום, אתם יודעים זה לא, הולכים מירושלים אז הדרכים הם לא סלולות והכול זה כמו פעם הכל עפר וללכת בשמש ולגרור איתך את השעיר ואתה הולך את כל הדרך הזאת קילומטרים. אתה יכול להתייבש,יכול להיות חם יכול להיות זה, יכול להיחלש, יכול לקבל סחרחורת, מציעים לו כל סוכה מזון ומים. תנא, מעולם לא הוצרך אדם לכך.
כל מאות השנים שבתי המקדש שהיו קיימים לעולם לא היה האיש שהוצרך לקחת את השעיר לא היה מצב שהוא שתה או הפסיק את הצום בסוכות האלה. מעולם. אז למה אמרו לו את זה?כי אינו דומה למי שיש לו פת בסלו למי שאין לו פת בסלו. הרגע שהוא יודע שכל רגע יכול לשתות ויש מזון אז כבר לא בא לו החשק.
אבל אם אין כלום, הוא לא ראוה שום דבר, הוא רק חושב יו איך אני רעב, יו איך אני יגיע עד שמה, אני עלול למות, הא יצר הרע הטריף אותו. אבל אם כל כמה דקות אומרים לו הנה מזון הנה מים הוא זוכר שיום כיפור, הוא לא רוצה להפסיק את הצום אז זה שומר עליו. פטנט, אתם רואים זה פטנט.
הירושלמי אומר למה היו אומרים לו קח הנה מזון ומים, לייפות את כוחו, לחזק את הכח שלו,לתת לו כח, אל תדאג אנחנו לידך אם חס ושלום אתה מתעלף אנחנו לידך. למה, אין יצר הרע תאב אלא דבר שהוא אסור, רק דבר שהוא אסור יצר הרע בא להתערב.
עוד מעשה רבי מנא ביקר ביום הכיפורים את רבי חגי רבי חגי היה חולה ביום הכיפורים נכנס אצלו רבי מנא ואמר לו אני צמא, אמר לו שתה, ביום הכיפורים. אמר לו שתה. חולה שאומר אני צמא וזה חכם שיודע לעמוד את עצמו עד כמה המצב שלו קשה, אמר לו שתה. חזר רבי מנא להתפלל ושב אליו אחרי שעה לראות מה מצבו שאל אותו מה עם הצימאון? אמר לו משעה שהתרת לי פג. לא רוצה לשתות. ז''א מה קרה פה, אותו תרגיל. שאסור יצר הרע אומר, אתה לא יכול להחזיק מעמד אתה תתמוטט. אני זוכר אחד הילדים הקטנים שלי היה צם ביום כיפור, לפני גיל 13 ובמנחה כבר אמר לי אבא אני מרגיש שאני לא יכול להחזיק יותר מעמד, אמרתי לו שתה. לא אני ינסה להחזיק מעמד. והוא החזיק מעמד. ששמעת את האישור ידע שכל רגע יכול ללכת לברז נרגע, למה, אין יצר הרע. יצר רע בא על מקום שאסור, מקום שמותר מה, ידחף אותך לעשות מה שמותר?
עכשיו אם כן יש לנו עוד דוגמא בירושלמי בנדרים פרק ט סוף הלכה א' שמה כתוב שרבי ירמיה היה מתיר את נדרו ואח''כ הי המקים נגיד אדם נודר נדר אז הוא חייב לקיים את הנדר. מה הוא היה עושה נודר, אחרי שנודר מתיר את הנדר כאילו מבטל את הנדר ואחרי הביטול של הנדר היה מקיים.
מה זה? מה זה הדבר הזה?
שואלת: זה כבר לא בעיה
הרב: בדיוק את תפסת את הפרנציפ.
לפי פרוש אחד למה הוא עשה את זה אם יש נדר אז היצר רוצה שלא תקיים. נגיד אתה נדרת לבית המקדש או לבית הכנסת כסף אז אסור שיעבור רגל. יש שלושה רגלים כן. יש פסח שבועות וסוכות. זה הרגלים שלושה רגלים. אסור שיעבור רגל מאז שנדרת את הנדר אתה צריך כבר לשלם ל קיים את הנדר. ואם עוברים שלשוה רגלים. אתה עובר על איסור של לא תאחר, אז ז''א צריך לקיים. נברא מלאך מהנדר והוא מקטרג עליך בראש השנה, אז ז''א אדם צריך לקיים נדר. אבל שיש נדר, היצר משתדל לדחות ולהשכיח שלא תעשה ולא תקיים בעוון נדרים בנים קטנים מתים, חמור מאוד נדר, אז מה הוא היה עושה, נודר, לא סתם נודרים, נודרים בשביל לקיים מצווה נגיד אדם רוצה להתגבר על יצרו הוא פוחד שהיצר יסיט אותו לא לקים איזה דבר אז הוא אומר אני נודר ואז הוא מחייב את עצמו לקים את המצווה מערים על יצר הרע, אבל יצר הרע שומע שיש פה עכשיו חלות שאתה חייב לקים אז פה יש מצווה אני צריך למנוע ממך. מה היה עושה רבי ירמיה, מתיר את הנדר שאני לא חייב. אז היצר עוזב אותו ואז הוא מקיים. תרגיל. זה הסבר אחד.
הסבר שני זה האם זה היה משום שהוא חשש שהנדר לא הותר כהלכה לכן הוא היה מקיים בסוף. ז''א היה נדר, הוא התחרט רצה להתיר אבל לא בטוח שההיתר היה מאה אחוז נעשה כראוי אז מספק הוא הכל אופן קיים. זה אפשרות אחת והאפשרות השניה זה מה שהגברת אמרה פה.
עכשיו יש להסביר בכך מה שאמרו שלא התירה התורה אשת יפת תואר אלא כנגד יצר הרע, מה זה, אדם יותר למלחמה מי יוצא למלחמה על פי התורה, רק הצדיקים השלמים ביותר בעם ישראל. אם אחד מהלוחמים דיבר בין תפילין, תפילה של יד לבין תפילה של ראש, דיבר אסור לדבר, צריך בברכה אחת לפטור את שניהם אם הוא דיבר הוא כבר חוזר מהמלחמה אתה לא ראוי להלחם לעם ישראל. לך לך הביתה לך. אתם מבינים מה זה, זה דבר קל מאוד כאילו זה מה זה, זה עבירה, מה הוא אכל חזיר מה הוא עשה? לא, זה כבר לא תדייק לך הביתה. אז מי הלכו למלחמה צדיקים גדולים. התורה אומרת ''וראית בשביה'' נלחם, נלחמים יש שבויות. ראה בשביה אשת יפה תואר וחשקת בה. ופתאום נהיה לו תאווה הוא רוצה את הגויה הזאת. התורה מתירה לו. לא דיברה התורה אלא כנגד יצר הרע.
מה זה התירה לו? אז מפרשים פשוט שבל המצוות ובכל הייסורים של התורה אדם יכול לקים אותם יכול להתגבר על יצרו אין שום טענה אני לא יכול אין לי כח, יצר הרע משגע אותי, לא. אתה יכול. יש מקום אחד שהתורה אמרה שאתה לא יכול. פה, אשת יפת תואר.
אדם נמצא במלחמה ספק חי ספק מת יכול להיות כל רגע שהוא ייהרג ופתאום הוא רואה השבוי הזאת הוא יכול לעשות בה מה שהוא רוצה היא שבויה שלו אז אמרה התורה הוא לא יוכל להתגבר עליך שיבוא בהיתר ולא יבוא באיסור. מרחמת התורה עליו יודעת שהכוחות שלו דלים במקרה הזה מתירה. מכאן לומדים שכל שאר המצוות והייסורים אדם יכול להתגבר על יצרו. זה הפשט הפשוט
עכשיו אבל לפי מה שלמדנו עד עכשיו היום, דיברה תורה כנגד יתר הרע, אם התורה אומרת היא מותרת אז כבר יתר הרע כבר לא יפריע, ז''א אין פה איסור אז זה יכול למנוע את הבנ''א מלקחת אותה. אם היא מותרת אז לא בוער הוא לא צריך להשתגע. אז לכן גם פה אומרים חכמים שזה התורה התירה כדי להקל עליו שיכבוש את יצרו. אבל עכשיו יתכן שגם זה בכלל מה שאמרו בסוכה נ'ב כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו מה פרוש. נגיד אתם שני חברים לך יש יצר הרע ולו יש יצר הרע, כולם יש להם יצר הרע אבל נגיד שאחד מכם הוא גדול מחברו בלימוד התורה והמצוות יותר גדול בהערכה השמימית קובעים שאחד מכם יותר גדול מחברו. כל מי שגודל יותר מחברו יצרו גדול ממנו.
הפשט הפשוט כמה שאתה יותר חכם יותר צדיק לך יש יצר הרע גדול יותר זה כמו לדוגמא להבדיל אדם שהולך לתחרות אגרוף אז שמה זה הולך לפי משקלים. יש משקל זבוב יש יתוש יש תרנגול יש כל מיני,ויש משקל כבד. אתה לא יכול לשים אחד עם משקל גדול עם אחד עם משקל קטן. אז ז''א גם בן אדם לחברו אם אתה גדול אי אפשר להשאיר לך יצר הרע קטן. צריך שיצר הרע יגדל בהתאם אותו משקל כמו שאומרים, אז כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו אבל אם נדייק עכשיו לפי הפרוש שלמדנו, כל הגדול מחברו יצרו גודל ממנו. ההוא הוא הוא גידל את היצר הרע שלו איך? בגלל שהוא עושה יותר עבודת ה' שלמות, יותר מצוות אז הוא מגדל את היצר הרע שמתנגד לכל מה שהוא עושה. אתה עושה כבר יותר מדי מצוות, אם אתה עושה יותר מידי מצוות, אתה נשמר יותר מידי מעבירות אז היצר הרע אתה גרמת שהוא יגדל ויתנגד. הוא לא מתייאש ממך הוא אומר זה אין סיכוי לעבוד עליו תראה מה זה איפה הוא היגע, תראה תראה איך הוא נזהר תראה איך הוא נשמר תראה איך הוא עושה לא, הפוך כמה שאתה גודל אתה
מגדיל את היצר הרע שלך שמתנגד לך יצר הרע עדיך לו לתפוס אדם גדול מלתפוס אדם קטן. כי אם שומעים על אדם קטן שעשה עבירה אה נו מה ציפית? אבל אם שומעים ראש ישיבה עשה מעשה יוו איזה חילול ה' אם שומעים רב גדול עשה ככה יוו איזה חילול.. אז ישלו רווח גדול ליצר הרע עם אדם גדול למה, כי זה מפיל הרבה אנשים אומרים אתה רואה אמרתי לך הדתיים האלה. אז ז''א כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו.
אבל מצד שני צריך לדעת כל מי שיצרו גדול עליו וממנו הוא מקבל שכר לפי הצער והקושי פי מאה על כל דבר הוא מקבל פי מאה. שכר. למה, כיון שלעשות אחת בצער זה יותר ממאה שלא בצער נגיד אדם מניח תפילין הוא בראי מגיע לו שכר הנחת תפילין. אבל בא אחד חולה לבית הכנסת בקושי עומד על הרגלים והוא לא רוצה להפסיד הנחת תפילין הוא מקבל פי מאה זה כמו מאה פעמים הוא בא לבית הכנסת והניח תפילין. כמה זה נקרא ייסורים שמקבלים עליהם פי מאה, כמה זה? מה צריך להיות חולה אנוש בשביל לקבל? אומרת הגמרא שאם אתה הכנסת עכשיו את היד לכיס ואתה צריך להוציא משמה שלוש מטבעות. יצאו שתיים עכשיו מה אתה צריך לעשות להכניס את היד לכיס להוציא עוד מטבע. זה נקרא ייסורים ואם יש לך רמה של קושי כזה בעשיית המצוות או בבריחה מעבירות אפילו רמה כזאת של קושי אתה תקבל פי מאה על כל דבר שאתה מצליח נגד היצר הרע.
פשואלת איזה אושר איזה אושר שאדם יכול הפוך לשמוח בקשיים. לא להגיד קשה ומתייאש הפול בגלל שקשה יותר שכר ממי אנחנו צריכים ללמוד, מהספורטאים ראיתם מה זה ספורטאים? נגיד אלא שרצים מרתון 42 קילומטר. פשש אז הם מתאמנים כל יום רצים עשרות קילומטר יש אולימפיאדה בעוד 4 שנים, הקיפו את העולם 20 פעם כבר רק חימום והכנה לקראת המרתון, מגיע המרתון, כמה מתחרים? עשרת אלפים. יוצאים לדרך תק תק תק חוטפים בקבוק כולם מזיעים וזה בסוף הוא הגיע איזה מקום? 342 מישהו יודע בכלל שהוא רץ? כתבו עליו בעיתון, לא. מה יצא לו מזה שום דבר אבל הוא אומר השנה לא הלך עוד כמה שנים אני יתאמן אקיף את העולם עוד כמה פעמים אולי בפעם הבאה נתקדם יותר. זה לא טמבל?
אם היינו כאלה והיינו רוצים להוכיח לבורא שאנחנו מוכנים הקיף את העולם בשבילו לרוץ לרוץ למצוות לרוץ לרוץ אפילו נגיע למקום 352, להיות צדיק מספר 352 מכל השמונה מיליארד בעולם חביבי זה מקום מכובד. זה בגן עדן במקומות הטובים תרוץ אבל תרוץ אחרי מצוות איכה תרדוף נפשי, אוו הווי רץ למצווה. זה טוב, נלמד מהספורטאים ונגיד שהוא הגיע מקום שלישי, מה הוא קיבל? מדליית ערד. כמה זה עולה? חמש מאות שקל. חמשת אלפים שקל. להקיף את העולם. כלכך הרבה פעמים בשביל חמש מאות שקל בחייאת קח אלף שב בבית ואם קיבל מדליה של זהב כמה היא שווה, חמשת אלפים דולר אם אני יגזים נו אז קיבלת אז מה, שתי משכורות.. עם מזגן אויר אתה יושב לך בכיף עם עוגות כל היום נס קפה ואתה מוציא את זה בחודשים אתה צריך 4 שנים הכנות. מה אתם נורמאלים תגידו אנשים נורמלים? אבל הוא רוצה להוכיח לעולם שהוא יגיע מקום ראשון. נו בואו אנחנו נוכיח לעולם שאנחנו נהיה בין הראשונים בשביל הקב''ה והוא לא יצן מדליית ערד הוא ייתן לנו גם עדן לידו לנצח נצחים. נגיד אחד זכה במדליית זהב ואח''כ הוא מבסוט בעוד 4 שנים אני חביבי עוד פעם עוד פעם ואח''כ הוא לא עבר לשלישי אפילו , איזה בושות, קודם כל כתבו שהוא נכשל נפל כבר זהו נחלש כבר לא שווה כלום עכשיו יש גיבור חדש, זה נהיה בושה מהניצחון הקודם נהיה בושה הנה עכשיו מספרים שיש איזה רצה ישראלית שרצה תפסה מקום ראשון בעשרת אלפים מטר, כל הכבוד לה קיבלה זהב. קיבלה זהב אח''כ היא רצה בחמשת אלפים והתבלבלה סיבוב לפני הסוף חשבה שנגמר והפסידה, בוכה בוכה מסכנה הפסידה.
מה? אתם רואים מה זה, אצל הקב''ה אתם יודעים מה המעלה? מה המעלה? כתוב אמר הקב''ה אנחנו עמלים והם עמלים. אלא שלא הוליכם בדרך ה'. אנחנו עמלים ומקבלים שכר והם עמלים ואינם מקבלים שכר. מה פרוש, למה אנחנו עמלים ומקבלים שכר ואלה שאינם שומרים תורה ומצוות עמלים ואינם מקבלים שכר? אני יגיד לכם אם הזמנת טכנאי שיתקן לך מכשיר חשמלי והוא בא אחרי שהוא סיים אומר לך אני מצטער לא הצלחתי לתקן. הוא יכול לקבל שכר? הוא לא יכול לקבל שכר. המכשיר לא תוקן. אני הזמנתי הותך לתקן. אומר אבל תשמע אבל אני עובד פה כבר שלוש שעות, ניסיתי, הפכתי מפה הפכתי משם צלצלתי לחברה, התייעצתי עם חברים אני שלוש שעות אצלך שלם לי אני עמלתי. אומר אדוני אני משלם רק אם תיקנת. לא תיקנת, אז מגיע לך שרות מה שקבעו בחברה וזה הכל, אתה לא תקבל שכר לא תקבל.
אתה אומר עמלתי לא מקבל. אנחנו עמלים ומקבלים שכר אפילו לא הצלחנו. אתה מנסה ללמוד להבין את הדף. לא מבין יושב שעה יושב שבוע, מסבירים לך אתה לומד לא מבין מילה בסוף שואלים אותך מה למדת, לא יודע כלום. מקבל שכר או לא שכר, מקבל לא רק שכר, פי מאה ממי שלומד ומבין צ'יק צ'אק.
כי ה' משלם לפי העמל. .אם הרצה הזאת הייתה רצה בשביל הקב''ה אפילו אם היא פספסה את הסיבוב האחרון הייתה מקבלת על כל מטר שכר.
אבל היא רצה בשביל מדליה, חפשי אותה.
ז''א אנחנו לעולם לא מפסידים. כל ניסיון כל מאמץ כל עמל ה' משלם ולא רק משלם, כמה שיותר קשה לנו ככה נקבל יותר ואפילו אם לא הצלחנו להשלים את המשימה.
יותר מזה אומר הקב''ה חשב לעשות מצווה ונאנס וללא עשאה כמי שעשאה. הקב''ה גם משלם אם התכוונת לעשות ולא יצא בסוף לפועל, אתה נחשב בשמיים כאילו עשית. נגיד שמענו שיש אדם רעב רצנו כולנו והבאנו לו פיתה מלאה אוכל טוב והגענו הוא כבר אכל, משיהו הקדים אותנו והוא סעד אומר תודה רבה אני מלא אני לא יכול , תודה רבה תודה רבה . אנחנו חוזרים על הפיתה. לא הפסדנו לא, אנחנו כמו הראשון שהגיע. הוא יקבל גם תוספת על הזריזות, אנחנו נקבל על מה שהשתדלנו בכאילו האכלנו את העני לגמרי. ז''א לעולם אתה לא מפסיד אצל הקב''ה
אבל צריך לזכור כל מצווה שהיא מצווה חייב להיות בה קושי. כל ההתחלות קשות, למה, כי ישי יצר הרעש מפריע לנו.
אתם יודעים עד איפה זה, אברהם אבינו נשלח על ידי הקב''ה לעקוד את הבן שלו את יצחק, זה משימה קשה או לא קשה? מי יכול לקחת את הבן שלו ולעקוד אותו? אנשים מגפפים בגופם על הילדים מוכנים שהם ימותו ולא הילד. והוא לוקח את הילד והולך לעקוד אותו. בא לו יצר הרע ואומר לו תגיד לי אתה השתגעת, לא זה מה שהתכוון הקב''ה הוא התכוון לראות אם אתה באמת תלך לעשות דבר שטות כזה לעקוד את הבן? מה אתה לא מבין שהוא אומר לך לעקוד הכוונה אל תעקוד. זה הניסיון שלך שאתה לא תעקוד. הרי אתה בעצמך אמרת לכולם שאסור להקריב קרבנות אדם אז איך אתה פתאום הולך להקריב קרבן אדם ועוד הבן שלך היחיד?
אומר לו אברהם אבינו על מנת כן. עזוב עזוב לא רוצה לשמוע אותך אל תבלבל לי את המח. הולך הולך משכנע אותו לא עוזר. הולך ליצחק אומר לו אתה יודע שאבא שלך הולך לשחוט אותך, אתה לא רואה את המאכלת? אתה לא רואה את העצים? איפה האיל איפה השה?ש אל אותו שאל אותו. אז הוא שואל את אבא שלך איפה השה לעולה? אומר לו השה לעולה בני. וילכו יחדיו. קלט יצחק שזה המצב אבא שלו נצטווה בדבר הזה, היה יכול להגיד אבא שלי נצטווה אני לא נצטוויתי, הוא נצטווה לעקוד אותי אני לא מצווה להיעקד אני בורח. לא ברח וילכו יחדיו.
שכנע אותו היצר הרע לא מצליח, עונה לו כמו אבא שלו, על מנת כן אני הולך . מה עשה, ראה שהוא לא יכול עליהם, נדמה להם כמו נהר
באים לחצות את הנהר, הם מגיעים מים עד נפש, לא יכולים לעבור, פונה אברהם אבינו אל הקב''ה אומר לו ריבונו של עולם אתה רוצה שאני יקיים את המצווה, סלק אותו מעלי. הקב''ה מעביר את היצר הרע מפניו וממשיך לעקדה.
עכשיו תקשיבו טוב, מה קורה שמה, הוא עוקד את יצחק פושט את צווארו לוקח את המאכלת ועומד לשחוט אותו פתאום הוא שומע אברהם אברהם אל תשלח ידיך אל הנער'' מי זה? יצר הרע אפשר להגיד. יצר הרע. מה פתאום אתה שומע לו , למה כל הדרך לא שמעת פתאום אתה מפסיק יש אומרים שהוציא ממנו רביעית דם אבל בכל אופן הפסיק למה, ''והנה אייל אחר נאחז בסבך בקרניו'' הוא ראה שתמורת הבן שלו יש אייל שייעקד במקומו, למה צריך במקום, כי מרגע שמידת הדין קיבלה משהו ליד היא לא מוותרת, צריך מישהו תמורה, אז הנה יש תמורה, במקום העקדה שלו הנה האייל.
למה הוא לא הבין אברהם אבינו שזה גם תכסיס של היצר הרע להגיד זה במקום הבן שלך כדי שהוא יכשל בניסיון, למה, אתם יודעים למה? בגלל שהאייל היה נאחז בסבך. תקוע בתוך הסבך. אם זה היה מיצר הרע אז הוא היה מזדמן ליד אברהם שחט אותי שחט אותי..
אבל אם הוא תקוע עם יש קושי זה היצר הרע איי איי איי זה לא יכול להיות היצר הרע למה כי יצר הרע מזדמן בחינם בקלות, ופה אתה רואה שיש קושי, כל דבר שבקדושה יש עליו קשיים אז לכן אם יש קשיים זה לא מיצר הרע אז אתה צריך לשמוח אם יש לך קשיים סימן שאתה בדרך הנכונה. אם הכל הולך חלק תפחד. אלה שהם חילונים ובכל בולך להם כל מה שהם רוצים הולך להם וכולם תמהים, מה קרה פה, בטח שהם יצליחו, יצר הרע לא מתנגד להם הוא רוצה שהם ימשיכו שילכו לגיהינום, אדרבה הוא מסיע להם נותן להם עצות עוד יותר איך להיות ככה וככה אדרבה הם צריכים לפחד, אף אחד לא מנסה למנוע מהם כל הזמן הולך להן חלק וקל. אז ז''א מפה אנחנו לומדים יסוד רציני שממנו נדע להבחין אם אנחנו בדרך הנכונה והטובה או בדרך לא טובה. אם יש לנו קשים טוב מאוד ,זה ערובה שיצר הרע מתנגד שנעשה את מה שראוי לעשות. דבר מדהים למדנו, ז''א יצר הרע תמיד אפילו על דם, שאף אחד לא רוצה דם לא מתאווה לדם. התורה מצווה 'רק' תתמקד חזק חזק שלא תתפתה לשתות דם. אז אם בדבר כזה שאנחנו בעצמנו ממאסים צריך להיזהר מהיצר הרע קל וחמור בשאר המצוות ששמה ודאי שיצר הרע יפריע לנו ביתר קלות כי יכול להיות שאנחנו נמשכים לעבירה מסוימת או שאנחנו מעדיפים לא לעשות מצווה מסוימת אז לכן צריך מאוד מאוד להיזהר.
אתם קיבלתם היום חכמה גדולה איך לזהות את יצר הרע ואיך להתמודד מולו ולא להתייאש מהקשים שהוא עושה כי תזכרו שאתם מקבלים שכר פי מאה וגם אם אתם לא מצליחים ה' משלם לכם על העמל. איזה אושר
הקישו אחת המצווות שהם קשות מאוד זה מצוות התשובה. היא בעצם המצווה הכי קלה ''כי בפיך ובלבלך לעשותו'' אתה מחליט אני חוזר בתושבה מתחרט על העבר מקבל לעתיד לא לעשות את העבירות ומתוודה אנא ה' חטאתי עוויתי פשעתי ופורט את החטא ואתה נקי יש דבר יותר קל ומשתלם מזה? וזה מצווה הכי קשה לאנשים. כמה אנשים עושים תשובה?
היה ראש השנה שעבר אני בטוח שהיה לכ רגשות לפני ה' פוחדים מה יגזור חיים מוות רעב, מה יהיה, לא יודעים. אבל איך נהיה אחרי ראש השנה, חוזרים בחזרה, אז איפה התשובה? אז רואים שתשובה קשה לעשות, הכי קל וקשה למה, כי יצר הרע יודע ''אין ישראל נגאלים אלא בתשובה'' אם ישראל יעשו תשובה הם נגאלים ושוחטים אותו ה' שוחט את יצר הרע לא יהיה יצר הרע ולא יהיה מוות. אז הוא לא רוצה, לכן הוא מפריע לעולם התשובה.אז הוא לא רוצה שיהיו בעלי תשובה. איי איי איי וזה הכי קל והכי משתלם
נגיד אתה חייב בנק מיליון דולר אתה מקבל טלפונים שהולכים לעקל לך את הכל ואתה הולך להסתבך, ויסגור לך את הכל לא יהיה לך כרטיס אשראי לא יהיה לך חשבון לא יהי לך צ'קים, לא תטוס לחוץ לארץ, יעשו לך הוצל''פ על הרישיון, יהיה לך בלאגן לא תוכל לזוז יהיה לך כתם יהיה לך שם רע בכל מקום ידעו שאתה אדם שאי אפשר לסמוך עליו בענייני כספים לא תוכל לפתוח עסק לא כלום, שום דבר
פתאום אתה מקבל טלפון מהמנהל של הבנק, תיגש אלי אני רוצה לדבר איתך. בבקשה אומר תשמע, אם תעמוד פה לפני כל הפקידים ואתה תגיד שאתה מתחרט על יצירת החוב אתה מקבל על עצמך שיותר לא תמשוך משיכת יתר ותגיד שאתה מתחרט ומצטער על מה שגרמת נזק לבנק, אני מוחק לך את כל החוב ואתה נקי. מה אתם אומרים משתל ם לעמוד מול הפקידים ולהגיד את זה, אומר לפני שאתה יוצר נאי רוצה להגיד לך עוד משהו, אם אתה עושה את זה מאהבה אני גם מכניס לחשבון מיליון דולר, מה אתם אומרים משתלם או לא משתלם? בורא עולם אומר, יצרת חובות של מיליון שנה בגיהינום. וחיי נצח מיליון שנה זה לא הרב זמן, זה פחות משניה, אבל זה המון זמן. אומר לך הבורא תחזור בתשובה תעמוד ותתחרט על העבר והכול תגיד את הוידוי ואני מוחק לך את הכל בסדר? ואם תעשה את התשובה מאהבה כל העוונות שהיו לך אני הופך לך אותם זכויות, כמה היה לך עוונות מיליון? מיליון זכויות. שווה או לא שווה? קשה? לא קשה קל. למה לא עושים? יצר הרע יודע מה אתה הולך להרוויח לכן הוא לא ייתן לך הוא יגיד אני יעשה באלול, אלול, כשיגיע אלול, הנה הגיע אלול, נו עשית כבר? עוד לא, ראש השנה ראש השנה בעזרת ה', עשית בראש השנה? כמעט, יום הכיפורים יום הכיפורים. למה? למה לא לעשות תשובה ולצאת לדרך ולהתחיל לרוץ מרתון. מרתון אל ה'. ואז אם תגיע מקום 352 אתה מסודר. אתה מסודר יש לך מדליה גדולה אצל הקב''ה גן עדן לידו, כדאי להתחיל לרוץ מרתון לכבוד ה' יתברך אמן ואמן.
למי שיש שאלות בבקשה.
שואל: שומעים? כן. שלום כבוד הרב אני רוצה לשאול שאלה כזאת, אני גבר שמאוד מחובר לאמא שלו כי הבנתי שבשביל לעבור בסופר הקרוב ליד הבית שלי ולקנות חלב אני בעצם מפריד עגל מאימו חמש דקות ראשונות אחרי שהוא נולד. ונשברתי כמו ילדה קטנה. בשביל הבשר עוף ביצים שהייתי אוכל 23 שנה אני גורם צער סלעי חיים בלתי יסופר במילים. אז אני שואל האם טבעונות היא הדרך?
הרב: היא מה?
שואל: האם טבעונות היא הדרך? או שמה עדין בשר ביצים וחלב מותר למרות צער בעלי חיים.
הרב: קודם כל אין צער בעלי חיים באכילת ביצים בשר וכל השאר. יש צער בעלי חיים אם משתמשים בבהמה שלא כדין. אם מצערים אותה שלא לתועלת האדם זה נקרא צער בעלי חיים. מותר לצער את הבהמה לצרכה למשל, מותר לצער את הבמה לצורך האדם. אבל לצער אותה שלא לצורך זה אסור זה הנקרא צער בעלי חיים.
עכשיו כל הבהמות נוצרו לצורך האדם. ה' ברא אותם בשביל שהם יהיו מאכל לאדם, כמו שהוא ברא צנונית וחסה שאתה תאכל אותם. ובננה למה אתה תולש את הבננה, למה אתה עוקר אותה מחיה? למה אתהה לועס אותה בין שינייך. מי אמר לך שלא כואב לה, כמו שאתה חושב שכואב צער בעלי חיים שאתה אוכל ונוגס בביצה או בבשר? עכשיו השחיטה אומרת התורה ושמחת מבקרך. ז''א יש לנו מצווה והלכות איך שוחטים בהמה כדי שהיא לא תצטער. אם נותנים לה מכות חשמל להיכנס עד השחיטה זה לא אמרו, זה צער בעלי חיים. אבל עצם השחיטה אין בה צער בעלי חיים. אז עכשיו לאכול אתה יכול לאכול, ''בכל אוות נפשך תאכל בשר'' אומרת התורה, מותר לך לאכול. אתה לא רוצה לאכול אל תאכל לא חייבים לאכול, אין חיוב לאכול אבל אין איסור לאכול. הפוך יש מצווה אם הבשר כשר מה שקשה למצוא אם הבשר כשר יש מצווה לאכול בשבתות וחגים. מצווה. אז ז''א איך מקימים את המצווה אם לא שוחטים , אסור לאכול בעל חי חי. אז ז'א אין שום בעיה עם זה אל תצטער, אתה יכול לאכול בלי שום בעיה, אתה לא מרגיש שלם נפשית עם זה אל תאכל. יש אנשים שלא אוהבים מאכל מסוים בלי סיבה, נו אז מה הבעיה, נו אז לא אוכלים הבנת?
שואל: כן תודה כבוד הרב
הרב: תהיה בריא
שאלה ליהודי באמצע שם כן
שואל:רציתי להודות לרב, שאלתי שאלה לפני זמן מה בקשר למוסד מסוים והבעיה טופלה במאה אחוז, עכשיו אני זוכר למניינם זה היה ב30 ביוני 2014 ויש כח גדול לרב
והשאלה עכשיו, עוד מעט ראש השנה ימים נוראים אז קונים תמיד מקומות לשבת שם. ובבית כנסת שם הגבאים מתנבאים על זה שי שמספיק מקומות ולכן הם מתעקשים לא למכור מקום, הם רק רוצים לחברים שלהם להשאיר מקומות, ומי שרוצה יכול לשבת בתקווה שיהיה מקום. שם אגב מה שנודע לי לני זמן שאין להם בעצם מינהל תקין והם לא רוצים למכור מקום. עכשיו השאלה היא אם בדרך כלל מוסדות הם לא משלמים ארנונה, האם הרב חושב האם הבית כנסת הזה שסובל מעודף כסף, אם רוצים למשל לשלם להם אז הם סגרו את החשבון ושאי אפשר לשלם להם כדי שלא יוכלו לקנות מקום. אז האם זה בעצם גזל מצידם שאם הם סובלים מעודף כסף שהם לא משלמים ארנונה ומה שקורה שאז אני למשל לא יכול לקנות מקום אצלם רק אם יהיה מקום בתקווה, אז את הכסף, חוץ מהוראת קבע שנתתי פה אני רגם רוצה אם הרב מוכן שאני ייתן לו גם אם אני לא יכול לשלם שם גם לשם עוד נוסף לזה בשביל זה
הרב: אז קודם כל ככה, ארנונה אם הם פטורים הם פטורים ו לא מעניין את הארנונה מה הם עושים בבית כנסת, זה שאין להם חשבון זכותם לא לנהל חשבון זה שאם אומרים מי שיקדם ויבוא, יכול לבוא ולהקדים אתה יודע שזה על בסיס מקום פנוי תבוא ראשון, תבוא מוקדם מאוד תתפוס מקום. זה שתא הרוצה לתת להם והם לא מוכנים לקבל בגלל תקנון פגום שאתה קורא לו, אין בעיה אז אל תשלם. אתה רוצה לתרום לשום במקום לתרום להם? בכבוד.
שואל: כן אני מעדיף לשופר במקום דרך הים 12 ..
הרב: מצוין, תודה רבה ייגש אליך אחד מהבחורים תיתן. תודה
שאלה הנה ילדה חמודה רוצה לשאול שאלה תן לה
שואלת: הרב
הרב: דניאל אתה ניגש אליו? תודה
שואלת: יש ילדה שקוראים לה שרה בת ורדית שהיא חולה בבית חולים בת 14 היא עברה תאונה
הרב: היא הייתה דתייה?
שואלת: אין לי מושג
הרב: מאיפה את יודעת עליה?
שואלת: ביקשו ממני
הרב: מי כן כן אמר? מכיר אותה?
שרה בת ורדית ה' יזכה אותה לרפואה שלמה וישועה קרובה מהרה
שואלת: הרב אני רוצה ברכה לאורה בת נעמי שהיא עברה את כל הבדיקות
הרב: דתייה או לא?
שואלת: כן.
הרב: אורה בת נעמי בשורות טובות.
כן תן ליהודי כאן באמצע כאן כן.
שואל: ערב טוב כבוד הרב,
הרב: ערב טוב,
שואל: יש לי בקשה איישתי היקרה פה בהריון רציתי שתברך אותה בעזרת ה'
הרב: מה זה יקרה, כמה היא עלתה לך?
שואל:וואי וואי
רציתי שתברך אותה בעזרת ה'
הרב: מה השם?
שואל: חביבה
הרב: נחמד ומה ההמשך?
שואל: חביבה בת כברת
הרב: מה מה?
שואל: חביבה בת כברת, חביבה יוסף בת כיברית
הרב: כיברת?
חביבה בת כיברת ה' יזכה אותה להשלים הריון תקין ולידה קלה על דרך הטבע
שואל: אמן תודה רבה
כן שאלה נוספת
תן לגברת הראשונה
שואלת: שלום כבוד הרב
הרב: שלום
שואלת: קודם כל אני מתרגשת להיות פה
הרב: חשוב מאוד
שואלת: אני רוצה להגיד לך שאת הכיסוי ראש זה רק בגללך בזכות הסרטונים אני לא הייתי הולכת צנוע. לא יודעת כמה זה לא צנוע, אבל מכנס קצר גופיות, אחרי שהתחתנתי התחלתי לראות את הסרטונים שלך בעלי זה שהיה יותר שומר שבת, אני תמיד הייתי עושה התבודדות תמיד הייתי קרובה לברוא עולם מהשהיה לי הכי קשה זה הכיסוי ראש, תודה לאל התחתנתי ואחרי שראיתי את הסרטונים שלך הרגשתי שזהו שאני חייבת לשים את הכיסוי ראש גם עשיתי את זה כי הרגשתי שטוב לי, נולדה לי ילדה מקסימה והרגשתי שאני נמצאת במקום ממש טוב וזה הזמן באמת לשים את הכיסוי ראש ולהודות,
ומה שקרה זה שאחרי שהבת שלי נולדה כמה חודשים אחרי זה אבא שלי הגיע לבית חולים ונפטר
הרב: מי?
שואלת: אבא שלי, אבל הוא זכה לראות אותי עם כיסוי ראש כי עשיתי את זה עוד כשהכול היה תקין ואחרי לקחת דברים לזכותו לעילוי נשמתו וכמה שבעלי אמר לי שירה אל תורידי את הכיסוי ראש לא ויתרתי אמרתי לא יעזור לך אני לא מורידה את הכיסוי ראש זה למען אבא שלי אני לא מוכנה להוריד את הכיסוי ראש, גם בזכותך לא הורדתי כי ראיתי על נשים ששאלו אותך על כיסוי ראש ואמרת להם תעשו מה שטוב לכן למרות שיש את העניין של שלום בית שבכל מקרה הוא ראה שזה לא עזר לו והוא הניח לי עם הכיסוי ראש והוא מקבל את זה מה שקרה זה שתמיד שאלתי שאת בורא עולם, אני מתחזקת אני עושה דברים מענים אותי לדעת מה התיקון שלי. ואז קרה משהו שאני לא ציפיתי. הבת שלי בגיל 11 חודשים הפסיקה להגיב לשם שלה כשהייתי קוראת לה
הרב: מה שמה?
שואלת: שי לי
הרב: איך?
שואלת: שי לי
הרב: שי לי
שואלת: שי לי
הרב: זה לא שם. בזביל זה היא לא מגיבה.
שואלת: החלטנו שהשם שלי מתחיל עם ש' ו- י' והוא ליאור ל' ו-י' אז הוא אמר שי לי כאילו מתנה שלי. מה שקרה זה שבאמת אני מרגישה שזה גם דרך בורא עולם הקדימו לנו את התור להתפתחות הילד היינו אמורים לחכות מעל חצי שנה, אני מאמינה שכל דבר קטן שקרה בדרך כל התקדמות שפתאום תוך שלוש שבועות התור להתפתחות הילד. הרופא אמר עוד חצי שנה הוא יראה אותנו פתאום ראה אותה תוך חודש
הרב: טוב תקשיבי
שואלת: רגע אני יגיע איתך רק לדבר הכי חשוב, יש חשד לאוטיזם.
הרב: עזבי רגע תקשיבי
שואלת: אוקי
הרב: תקראי לה שלומית ובעזרת ה' הכל יסתדר. יש בזה גם את השי לי ואת המי לי
שואלת: שלומית לקרא לה?
הרב: כן
שואלת: צריך לעשות את זה עם רב?
הרב: הולכים לבית הכנסת בבית הכנסת אומרים מי שברך לאמותינו שרה רבקה רחל ולאה הוא יברך את השם שטוב שי לי בת שירן שמהיום יהיה שמה שלומית בת שירן וזהו
שואלת: ואני גם רציתי להגיד לך שבאמת אני ראיתי את הסרטונים על ניסים התותח שהחלים, על הנס מצולם עם הילד בן שלוש ובאמת אם מישהו פה יכול לקחת על עצמו אפילו משהו קטן לזה שיה הנס אני באמת ידאג לפרסם את זה ברבים למה הרופא אמר עכשיו הוא רוצה CTA שלש חודשים במסגרת רגילה ואח''כ במעון שיקומי. כי כרגע הם לא כלכך יודעים אבל כרגע זה נחשב 50 אחוז נכות, כמובן זה זמני עד גיל 7 כי היא רק בת שנה
הרב: שלומית שלומית, היא תהיה שלמה מסודרת.
שואלת: ובאמת אם מישהו פה יכול לקחת על עצמו דבר אפילו קטן אני יודה לו
הרב: אני מבקש אם אתם רוצים שתי הלכות בחודש אלול בשביל שהבת שלה תאובחן כבריאה ושלמה בכל איבריה שתי הלכות מי מוכן שירים את היד
הנה תראי יהודים צדיקים בחודש אלול זוכים זה זכות גדולה מאוד אשרייך.
שואלת: תודה, וכמובן אם אני יראה את הנס הזה אני גם יודיע.
הרב: תודיעי טוב תודה
שואלת: אתה רוצה שאני גם ייקח עוד משהו על עצמי
הרב: תלמדי גם את שתי הלכות כל יום במשך חודש אלול
שואלת: תודה
הרב: בהצלחה
כן שאלה אחרונה הנה הגברת שם
שואלת: שלום כבוד הרב
הרב:שלום
שואלת: קודם כל רציתי להגיד לך שחזרתי בתשובה לפני כמה חודשים בזכותך. ובאמת הייתי רואה הרבה הרצאות של רבנים ואתה באמת היחיד שנותן תשובות לכל השאלות. וקודם כל תודה רבה.
הרב: תודה גם לך
שואלת: אני מאחלת לך שתמשיך לעשות את מה שאתה עושה
הרב: אמן ביתר שאת וביתר עוז
שואלת: אמן ואני רוצה לבקש ממך ברכה לדודה שלי אדר בת ..
הרב: קדם כל היא דתייה או לא? לא. ומה יש לה?
שואלת: לזרע בר קיימה
הרב: קשה, תגידי לה שהיא תקבל על עצמה שמירת שבת
שואלת: בעייתי אם אתה יכול לברך
הרב: אז זה לא טוב, מה אני יביא לה שיהיה לה ילד ואח''כ חילוני.
שואלת: אז תברך אותה קודם כל שתחזור בתשובה שלמה
הרב: או זה אני מוכן. מה שמה?
שואלת: אדר בת צבייה טובה
הרב: אדר בת צבייה טובה תזכה לשוב בתשובה שלמה והיה אם זכתה לשוב בתשובה תזכה לפרי בטן במהרה
שואלת: אמן
שואלת: ופתרון לכל הבעיות כאילו שיהיה ברכה על כל ה...
הרב: ויהיה פתרון לכל הבעיות
שואלת: אמן. אם אתה יכול לברך אותי בבקשה לברכה והצלחה בכל דבר, מוריה בת כלנית
הרב: תזכי לבריאות הצלחה בכל העניינים הרוחניים והגשמיים ותקפידי על צניעות.
שואלת: אמן תודה רבה
הרב: בהצלחה אני מודה לכם שיהיה לכם גמר חתימה טובה בספרן של צדיקים גמורים ושתיזהרו מיצר הרע אפילו על דם.
מי שרוצה ספרים בחינם ציציות וכיסויי ראש שייגש לכאן ויקבל.