טוען...

פרשת אחרי מות, מאמר: עבודת יום הכיפורים

מאמר נפלא! מהספר 'תורת חסד' מהרב אליהו אילן חנן שליט"א

  פורסם בתאריך: 02.05.2024, 19:50 • מערכת שופר

פרשת אחרי מות 

עבודת יום הכיפורים 

א] הפסוק: 'אחרי מות שני בני אהרן' נסמך מיד לעבודת יום הכיפורים ויש להבין: מה הקשר ביניהם? 

ב] מה הסיבה לכך שהתורה מצווה את בל סדר עבודת יום הכיפורים, בלא לציין מלכתחילה שמדובר על יום הכיפורים, אלא רק לאחר כשלושים (30) פסוקים נכתב: 'בחודש השביעי בעשור לחודש'? 

ג] למה בכל אותם שלושים הפסוקים מוזכר רק אהרן? הרי זוהי הוראה לדורות, ממנה לומדים על עבודת יום הכיפורים של הכהן הגדול! 

ד] כמה פעמים נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום הכיפורים? 

ה] מי האדם היחיד בעולם, שיכול היה להיכנס לקודש הקודשים באיזה יום שרצה? ובאיזה תנאי? 

אהרן שונה מכל הכהנים הגדולים 

בתחילת הפרשה מצווה התורה על סדר עבודת יום הכיפורים - שאהרן יקריב פר לחטאת. אולם אף על פי שאהרן היה כהן גדול, נצטווה לשמש בארבעה (4) בגדי לבן בלבד. ומדוע רק בבגדי לבן? 

אמרו חז"ל (בירושלמי יומא ז, ג) שני תירוצים: 

לוי אמר: 'לפי שאין קטגור [עגל הזהב] נעשה סנגור'. 

ורבי חייא בר אבא אמר: 'כשם שמשרתים לפני ה קב ה למעלה בבגדי לבן - שמלאכי השרת משרתים בלבן, שנאמר: 'ואיש אחד לבוש בדים' כך למטה בקודש הקדושים, הכהן הגדול ילבש לבן: 'כתונת בד קודש ילבש'. 

והוסיפו חז"ל בתורת כהנים: למה הזכירו בפסוק ארבע פעמים 'בד'; כתונת בד וכו' מכנסי בד וכו' אבנט בד וכו' מצנפת בד? ותירצו: שזאת ללמד שלא ישרתו בד' בגדי זהב! 

ולאחר הפר והאיל מצווה התורה על לקיחת שני השעירים ועשיית הגורלות, אחד עולה לה' לחטאת והשני נשלח לעזאזל. לאחר מכן הציווי להכניס קטורת לקודש הקודשים ורק לאחר כל סדר העבודה: שחיטה וידוי, שחיטת הפר והשעיר, זריקת הדם וכל סדר החלפת הבגדים, רק אז מזכירה התורה לראשונה, באיזה תאריך יש לבצע את כל הציוויים הללו. 

בפסוק כ"ט נאמר: 'והיתה לכם לחקת עולם בחודש השביעי בעשור לחודש תענו את נפשותיכם והיתה זאת לכם לחקת עולם לכפר על בני ישראל מכל חטאתם אחת בשנה' ויפלא הדבר: כיצד יתכן שרק בסוף הענין, לאחר כל הציוויים, מגלה התורה כי מדובר ביום הכיפורים?! הלא בכל שאר המועדים בתורה, תחילה מבארים מתי התאריך בו הם חלים ורק בהמשך, מופיע הציווי המיוחד לכל מועד ומועד ואף כאן - היה על התורה להתחיל: 'בעשור לחודש השביעי' תעשו את כל סדר העבודה? 

יתר על כן, בכל הפרשה יש התעלמות מוחלטת מהכהן הגדול שעושה עבודה זו לדורות ומוזכר כל הזמן רק אהרן ואילו בפסוק ל"ב כתוב: 'וכיפר הכהן' ולא מוזכר אהרן. מה פשר השינוי? 

מבואר בשם הגאון מוילנא (ראה בספר משך חכמה ובספר גביע הכסף ובטללי אורות עמוד שכח') תירוץ מדהים! 

אהרן הכהן היה שונה מכל הכהנים הגדולים בדורות שהיו אחריו, שכן לו בלבד הותר להיכנס בכל עת שרצה לקודש הקודשים!!! ולכן לא הוזכר בתחילה שמדובר על יום הכיפורים, כיון שלאהרן עצמו מותר היה כל השנה להיכנס לקודש הקודשים! 

ורק לבסוף מצווה התורה על שאר כל הדורות ולכן רק שם הוזכר שעבודה זו תהיה אחת בשנה - ביום הכיפורים בלבד, על ידי הכהן הגדול שבאותו דור. 

אהרן יכול בכל עת להיכנס לקודש הקדושים 

והנה אף על פי שרש"י (טז, ג) חלק וסבר שאהרן הכהן דינו ככל כהן גדול, מכל מקום דברי הגאון מוילנא מבוססים על המדרש רבה (כא, ז): 

'אמר רבי יהודה בן סימון: 'בשעה שאמר הקב"ה למשה רבינו: 'לך תאמר לאהרן ש: 'אל יבוא בכל עת אל הקודש' - הצטער משה רבינו צער רב! שכן זוהי לשון של דיחוי והרחקה וחשש פן ידחה אהרן ממחיצתו של הקב"ה ובפרט שהמילה 'עת' מוזכרת בתורה גם כביטוי לשנים רבות ואף שבעים (70) שנות הגלות נקראו 'עת' ולכן פחד שמא נדחה אהרן כל כך שיבוא אחת לזמן מרובה. 

וממשיך המדרש וזה לשונו: 'אמר הקב"ה: 'לא כפי שאתה סבור, אלא בכל שעה שרוצה להיכנס, יכנס. רק יעשה כסדר הזה'. 

והרד"ל שם מביא את דברי הגאון מוילנא וכמו כן הזית רענן על הילקוט שמעוני כתב כדברים הללו. אם כן מפורש בחז"ל, שלאהרן היתה מעלה על פני כל העולם - שבכל עת שרצה יכול היה להיכנס לקודש הקודשים. וזאת בתנאי אחד, שיעשה את כל סדר העבודה; פר, איל, שני שעירים, גורל, הקטרת קטורת, בגדי לבן וכו'. ועל כן כתוב: 'בזאת יבוא אהרן אל הקדש' ולא כתוב מתי, כיון שלא היה מוגבל בזמן, אלא רק בתנאי אחד – 'בזאת' בסדר העבודה הזה. 

ולכך בכל הפרשה מוזכר אך ורק שמו של אהרן ורק בפסוק כ"ט, כשמדובר על יום הכיפורים לשאר הדורות, השינוי בפסוק בולט לעין, שנאמר: 'והיתה זאת לכם לחוקת עולם וכו' אחת בשנה' שכן בכל הדורות, הותר לכהן הגדול להיכנס לקודש הקודשים רק ביום הכיפורים. ולכן כאן, לא נאמר 'אהרן' אלא 'הכהן'. 

כפתור ופרח. 

יום הכיפורים הארוך ביותר היה במדבר 

אלא שעדיין יש להבין: מה הטעם לכך שנבדל אהרן הכהן משאר הכהנים הגדולים שבכל הדורות ורק לו הותר להיכנס לקודש הקודשים אימתי שירצה? 

מתרץ המשך חכמה תירוץ נפלא! 

התורה הזכירה את שמו של אהרן גם לענין פרשת הקטורת בכל השנה, שנעשתה על גבי מזבח הזהב וכן לענין הטבת הנרות. 

וקשה: הרי הדלקת הנרות והקטרת הקטורת שנעשו בהיכל - במשך כל השנה היו כשרים להעשות גם על ידי כהן הדיוט. ואם כך מדוע היו צריכים שדווקא אהרן הכהן הגדול יבצע אותם? הלא אך ורק ביום הכיפורים מצווה היה הכהן הגדול לעשות עבודות אלו? 

אלא, מחדש הספורנו (פרשת אמור) חידוש עצום! כל הארבעים שנה שהיו ישראל במדבר, הרי הם כמו יום כיפור אחד ארוך! 

והוכחה לכך, שבעבודת יום הכיפורים כתוב: 'כי בענן אראה על הכפורת' ועל איזה ענן דיבר הכתוב?

ביארו חז"ל (במסכת יומא דף נג) שהכוונה בפסוק לענן הקטורת. כמו שכתוב (בפסוק י"ג): 'וכיסה ענן הקטורת את הכפורת אשר על העדות' ומבואר במדרש (תנחומא תצוה טו'): 'וכיסה הענן' – 'כיסוי, מלשון מחילה. שכאשר הקטורת העלתה עשן ישר למעלה ואז נעשתה כאשכול וכיסתה את כל ההיכל כמו ענן - ידע הכהן הגדול שנתכפר לעם ישראל. 

אולם במדבר, עלה הענן על המשכן במשך כל הארבעים שנה וממילא זוהי הוכחה ניצחת שהשכינה שרתה על עם ישראל כל הזמן ברציפות, כאילו היה יום הכיפורים ממש. 

לכן, דווקא אהרן היה חייב להדליק את הנרות ולהקטיר קטורת בכל השנה, כאילו זה יום הכיפורים! ולפיכך יכל בכל עת להיכנס אל הקודש פנימה, בזכות הענן ששרה תדיר על עם ישראל. 

הכהן הגדול היה ביום הכיפורים כמו מלאך 

מה שאין כן לדורות. עם ישראל אינם בדרגתו של דור המדבר והכהן הגדול שבכל דור וודאי אינו במעלתו של אהרן הכהן וממילא בכל השנה כולה הנרות והקטורת כשרים גם בכהן הדיוט. ולכן רק ביום הכיפורים, כשעם ישראל בדרגה נשגבת ועליונה כמו מלאכי השרת - בשעה שכולם מתענים, לבושים לבן ומתפללים, רק אז יכול הכהן הגדול מאחיו להיכנס לקודש הקודשים. 

כפי שהקשו חז"ל (במדרש רבה כא, יב) על הפסוק: 'וכל אדם לא יהיה באוהל מועד' וכי הכהן הגדול איננו אדם?! היה לו לכתוב: 'ואדם אחר לא יהיה באוהל מועד'? 

אמר רבי פנחס: 'בשעה שרוח הקודש שורה על הכהן הגדול ופניו בוערות כלפידים, אזי הוא כמו מלאך! ומותר לו להיכנס לקודש הקודשים. וכמו שנאמר (מלאכי ז'): 'כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צב-אות הוא'. 

ארבע פעמים נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום כיפור 

ועל פי הדברים הנפלאים הללו, תירץ הרב הגאון אליהו דיסקין שליט"א פליאה עצומה נוספת: 

רש"י (פסוק כג) מביא את דברי הגמרא (במסכת יומא דף לב, א) שבעבודת יום הכיפורים היתה החלפת בגדי זהב לבגדי לבן כמה וכמה פעמים. והסדר היה כך זהב לבן זהב לבן זהב.

שכן בגדי הכהן הגדול מיוחדים היו בכל השנה, ארבעה לבן וארבעה זהב ולכן אף ביום הכיפורים בכל העבודות שעשה בהיכל, עבד עם שמונה בגדים - עם בגדי הזהב. אלא, שזהב מזכיר את חטא העגל 'ואין קטגור נעשה סנגור'. על כן, כשנכנס לקודש הקודשים נכנס רק עם בגדי לבן כמו מלאך. 

וכמה פעמים נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ביום כיפור? 

ארבע פעמים; 

האחת - להכניס את הקטורת המיוחדת של שלושה מנים 'דקה מן הדקה'. 

השניה - להזות מדם הפר על הארון, אחד למעלה ושבע למטה. 

השלישית - להזות מדם השעיר על הארון אחד למעלה ושבע למטה. 

והרביעית - להוציא את המחתה עם הקטורת וזוהי עבודת סילוק. 

עבודות הפנים 

למעשה, שלושת העבודות הראשונות הופרדו מהעבודה הרביעית. שכן הסדר היה: זהב, לבן, זהב, לבן, זהב. 

זהב - עבודת קרבן תמיד של שחר כמו בכל יום ולבסוף פשט את בגדי הזהב ולבש בגדי לבן. 

לבן - עבודת פר ושעיר של יום הכיפורים ואז נכנס שלוש פעמים לקודש הקודשים - כשהיזה מדם הפר והשעיר וכשהכניס את הקטורת לפני ולפנים. 

זהב - עבודת אילו של הכהן הגדול ואיל העם ומקצת המוספין. 

לבן - העבודה הרביעית שנעשתה בפנים - הוצאת הקטורת. 

זהב - עבודת שאר המוספים ותמיד של בין הערבים כמו בכל יום. 

אם כן, שתי הפעמים שלבש הכהן בגדי לבן, הפרידו בין ארבעת העבודות. כיון שבפעם הראשונה בבגדי לבן - הכניס את הקטורת וכן הזה מדם הפר והשעיר אחת ושבע. ובפעם השניה בלבן - הוציא את המחתה בלבד. 

ובמסכת יומא (שם) רב חסדא מבאר: שבתורה לא כתוב כסדר הזה, אלא חיברו את כל העבודות של בגדי לבן ולפי זה הסדר בתורה היה: זהב, לבן, זהב - תמיד של שחר בזהב, כל עבודת הפנים כולל סילוק המחתה בלבן ולבסוף האיל של הכהן הגדול אילו של העם והמוספים בזהב.

הלכה למשה מסיני שיש חמש טבילות והחלפות בגדים ביום הכיפורים 

וביארו בגמרא: מדוע נוהגים לעשות שלא כסדר שכתוב בתורה? 

והטעם: מאחר שגמירי הלכה למשה מסיני, שיש חמש טבילות ביום הכיפורים ועשרה קידושי ידיים ורגליים. ולכן היו חמש (5) פעמים החלפות בגדים- שלש פעמים זהב ושני פעמים לבן וכל פעם טבל הכהן לפני ובכל החלפה קידש את ידיו לפני ואחרי. 

הרי לך חמש טבילות ועשרה (10) קידושי ידים ורגליים וכנגד זה אנו מתפללים ביום הכיפורים חמש תפילות ועושים וידוי עשרה פעמים. 

זהב, לבן, זהב 

אולם תמוה: אם כך, מדוע בתורה עצמה לא כתוב כסדר הזה, אלא מפורש רק הסדר של זהב, לבן, זהב? 

אלא שעל פי דברי הגאון מוילנא, מתורץ הענין להפליא. שכן לדבריו, הפרשה כולה לא נאמרה דווקא על יום הכיפורים, אלא נאמרה לאהרן שהותר לו בכל השנה כולה להיכנס לקודש הקודשים. ולכן, סדר העבודה של אהרן בכל השנה היה באמת: זהב, לבן, זהב. 

מה שאין כן לדורות - לכהן הגדול הותר להיכנס רק ביום הכיפורים ולגבי יום הכיפורים בלבד, יש הלכה למשה מסיני שיעשה חמש טבילות. ולפיכך צריך היה לפצל את עבודות בגדי הלבן ולעשות: זהב, לבן, זהב, לבן, זהב. 

מדוע נכנסו נדב ואביהוא עם קטורת לפני ולפנים 

ועל פי זה מוסיף הרב אליהו דיסקין נופך נפלא! המבאר באר היטב כיצד קשורה עבודת יום הכיפורים למיתת שני בני אהרן: 

אכן, בירושלמי (יומא א, א) במדרש ובזוהר הקדוש (דף נו, א) כתוב: שבא ללמדך שכשם שיום הכיפורים מכפר על עם ישראל, כך מיתת צדיקים מכפרת על עם ישראל. 

ומוסיף המשך חכמה: שכיון שנפסק כחכמים שחולקים על רבי וסוברים שיום כיפור מכפר רק על מי ששב בתשובה ומכיר בערכו של היום הקדוש. אם כן גם במיתת הצדיקים יש ענין סגולי לכפר רק כשמשכילים ומתבוננים ברוממות הצדיק ומחשיבים את מעלתו הגדולה עד ששבים בתשובה.

על כל פנים, מחדש הרב דיסקין תירוץ נוסף נפלא ביותר: 

בגמרא (במסכת יומא דף נג, א) מבואר: שנפטרו נדב ואביהוא כתוצאה מכך שהקטירו קטורת לפני ולפנים. ומדוע עשו כן? מאיזה טעם? הרי מותר רק לכהן גדול ורק ביום הכיפורים, להקטיר קטורת לפני ולפנים? 

אלא, שטענו נדב ואביהוא: שגם להם מותר להקטיר קטורת לפני ולפנים, בתירוץ נפלא: הם סברו שהינם כמו הכהן הגדול ביום הכיפורים! כי הרי כל הארבעים שנה שנמצאו ישראל במדבר היו כיום כיפור אחד ארוך, כאמור לעיל. וכיון שביום הכיפורים הותרה לכהן הגדול הכניסה לקודש הקודשים, חשבו השניים: שהיות והינם בדרגת כהן גדול - הרי שגם להם מותר להיכנס לשם. 

והראיה לכך היא, שכאשר נפטרו נדב ואביהוא, קראו למישאל ואליצפן להוציא את אחיהם מחוץ לקודש. ומדוע לא קראו לאלעזר ואיתמר, הרי לכהן הדיוט מותר להיטמא לשבעת הקרובים ורק לכהן גדול אסור? 

תירץ הרמב"ן (בפרשת שמיני): כיון שבניו של אהרן נמשחו ביום זה בשמן הקודש, הרי הם כמו כהן גדול. ואם כן, ידעו נדב ואביהוא שיש להם הזדמנות מיוחדת, חד פעמית, להקטיר קטורת לפני ולפנים, משום שכל הארבעים שנה במדבר הם כמו יום הכיפורים. ובאותו יום גם נמשחו בשמן המשחה והיו כמו כהן גדול. 

אמר הקב"ה: 'אכן צדקו בכל ובכל זאת מתו, כיון שטעו בדבר אחד – במילה אחת בלבד: 'בזאת' - שלא קיימו את התנאי - את סדר העבודה. 

ולפי זה יתקשרו הפסוקים זה לזה באופן נפלא! 'וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן וכו' דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת אל הקודש' - שלא יטעה לחשוב, שהוא כהן גדול כל הזמן ולפיכך יכול במשך כל השנה להיכנס לקודש הקודשים, אלא, יש תנאי אחד: 'בזאת יבוא אהרן אל הקודש בפר בן בקר לחטאת ואיל לעולה' כלומר, שיעשה תחילה את סדר העבודה ואז יכנס בכל עת שירצה. 

שעיר המשתלח כיפר כמעט על כל העברות 

ולסיום, יובא חידוש נפלא! של המשך חכמה. 

במסכת שבועות (דף ב, א) מבואר: שדעת חכמים היא שכמעט כל העברות של עם ישראל נתכפרו על ידי שעיר המשתלח וכך פסק הרמב"ם (תשובה א, ב) אלא שהוסיף שהשעיר מכפר רק אם עשו תשובה כדעת חכמים.

ולפיכך נאמר (בפסוק כ"א): 'והתוודה עליו את כל עוונות בני ישראל' כלומר, כל מצוות עשה ולא תעשה, כריתות ומיתות בית דין, הן של הכהנים והן של שאר העם, ניתנו על השעיר המשתלח ובזה נתכפר להם. 

אם כן יש להבין: מדוע היה צריך גם שעיר לה', שעיר שהוא קרבן חטאת? ולמה צריך היה את פר חטאת? 

אלא, מבואר במשנה שם שיש ענין אחד - טומאת מקדש וקודשיו, שהוא יוצא מן הכלל ואינו מתכפר בשעיר המשתלח. ולפיכך שעיר החטאת שנעשה בפנים, מכפר על טומאת מקדש וקודשיו לכל העם [בשוגג וכן במזיד בצירוף עיצומו של יום הכיפורים] והפר מכפר על טומאת מקדש וקודשיו של הכהנים. 

ותמוה: מפני מה חילקו כאן בין עם ישראל לכהנים? מדוע לגבי שאר העבירות כולם שווים ומתכפרים בשעיר המשתלח ורק לענין טומאת מקדש וקודשיו עם ישראל מתכפר בשעיר לה' והכהנים מתכפרים בפר? 

מבאר המשך חכמה: כיון שאצל הכהנים, עוון זה גדול יותר. שהלא הם הממונים על הקודש, על בית ה'. וכיצד חטאו ומעלו בתפקידם?! לכן לא די להם בשעיר ויביאו פר לכפרה. 

ולפי זה מבאר המשך חכמה, את הסיבה לשוני של דור המדבר - שדוקא בזמנם, בכל הארבעים שנה, יכול היה אהרן תמיד להיכנס לקודש הקודשים. וזאת, כיון שלדור המדבר אסור היה סתם לשחוט ולאכול בשר תאוה, אלא אם רצו לאכול בשר, חייבים היו דווקא לאכול בשר קרבן. ממילא, היה מצוי להם טומאת מקדש וקודשיו תדיר ולכן היה צריך לכפר על עוון זה הרבה. ומסיבה זו, יכול היה אהרן להיכנס בכל עת אל הקודש. 

וזהו טעם עניני נוסף, לרום מעלתם של דור המדבר, שכל הארבעים שנה היה ענן לראשם. ארבעים שנה כמו יום הכיפורים אחד ארוך.

 

[קרדיט: גם מאמר זה על פרשת אחרי מות מהספר הנפלא! 'תורת חסד'

באדיבות המחבר הרב אליהו אילן חנן שליט"א - ישר כוחו!

למאמר הקודם: מתיקות שמירת הלשון (פרשת תזריע) - לחץ כאן].

 

  •    שיתוף   
  • תגים:

הרצאות קרובות

הכרת הטוב לרב שליט"א

  • 22.12 18:58

    רציתי לפרסם נס שב"ה היה בזכות שיעורי התפילה שהרב שליט"א העביר (אוחילה לאל shofar.tv/lessons/17472) אבא שלי היה חייב כספים (ל"ע) לכמה אנשים מסיבה מסוימת הוא לא היה מוכן להחזיר להם (רח"ל) ולמרות שהסברנו לו: שזה חמור וצריך להחזיר! בכל מקרה התעקש שלא להחזיר. העצה היחידה שמצאתי זה רק להתפלל. וברוך השם בזכות התפילות הוא החליט להחזיר את הכספים ובאמת מקיים את הנאמר ומחזיר להם בתשלומים. תודה רבה להשי"ת ולכבוד הרב.

  • 22.12 11:04

    לכבוד הרב אמנון יצחק שליט"א, ב"ה רציתי לשתף את כבוד הרב בכמה מקרים מרגשים שזכינו לראות בזכות ברכותיו הקדושות: לפני זמן מה, נכדתי הקטנה אושפזה בבית מרפא בעקבות וירוס קשה (ל"ע). ביקשתי מהרב לברך אותה, וברוך השם, בזכות הברכה, היא החלה להתאושש וחזרה הביתה מוקדם מהצפוי, הרבה לפני הזמן שהרופאים העריכו. בנוסף, גיסתה של כלתי היתה במצב קשה והרופאים קבעו שעליה לעבור ניתוח דחוף (ל"ע). ביקשתי מהרב ברכה עבורה, וכבר ביום למחרת, לפני הניתוח, ערכו לה צילום נוסף. להפתעת הרופאים, הכל נעלם כאילו לא היה, והם עמדו משתאים. הם הגדירו זאת כ"נס של חנוכה"! אנחנו מלאים שמחה והכרת הטוב לבורא עולם על הניסים הגלויים שזכינו להם. תודה רבה לרב על הברכות, התמיכה, ההדרכה והמסירות האינסופית שלו למען עם ישראל. תודה לך על כך שאתה עבורנו מקור השראה אדיר, המקרב אותנו לעבודת השי"ת מתוך שמחה, אמונה ויראת שמים. אני פונה לכל אדם באשר הוא: בדור המורכב שלנו, הצמדות לרב צדיק כדוגמתך, והדבקות במידותיך, הן בדרך להתחזקות רוחנית אמיתית ולקבלת כוחות להתמודדות עם אתגרי החיים. תודה לך הרב שאתה מאיר לנו את הדרך בעצות טובות וכלים לעבוד את השם יתברך מתוך שמחה וביטחון. מתפללים ומבקשים: יה"ר שהקדוש ברוך הוא יתן לך כוחות אדירים להחזיר את כל עם ישראל בתשובה שלמה, ולקרב לנו במהרה את הגאולה בחן, בחסד וברחמים מאוצר מתנות חינם (אמן). בברכה ובהכרת הטוב, אוהבים אותך אנחנו וקהילות פז.

  • 22.12 11:02

    שלום, כבוד הרב שליט"א אנחנו רוצים לפרסם נס גלוי שנעשה לנו ע"י ה' יתברך בשבת קודש. יש לנו מתקן במקרר של "משמרת השבת" (השבת בעידן הדיגיטלי | הרב אליהו בייפוס shofar.tv/lessons/7123) שביום חול מציג את הספרות "00" ובימי שבת וחגים "05" ומכבה את מה שלא צריך. השבת לא שמנו לב וככל הנראה בגלל הפסקת חשמל שהיתה השבוע זה השתבש ונשאר על מצב של יום חול. הבנות שמו לב לזה רק לאחר ששבת כבר נכנסה, כשהבן הקטן פתח את המקרר ונדלק האור. כשחזרנו מהתפילה ניסינו למצוא בהלכה: מה אפשר לעשות? ונשארנו ללא פתרון וללא מזון נגיש לסעודות שבת. המקרר עם צג דיגיטלי כך שזה עוד יותר מסבך את העניין. ב"ה לחמים לסעודה הראשונה היו לנו ורק השתיה והסלטים נשארו במקרר, התחילו לצוץ כל מיני רעיונות איך "לעזור" להקב"ה לעזור לנו... תוך כדי אחת הבנות הציעה בואו נשיר: "עבדו"... ("עִבְדוּ אֶת ה' בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה" (תהלים ק, ב) קמנו ושרנו במעגל (באופן המותר בשבת כמובן...) סביב השולחן "עבדו", עם כל סיבוב השמחה גברה והדאגה פחתה, התחלנו לקבל בשמחה את המצב. לאחר כמה כ-7 דקות תוך כדי הסיבובים, אשתי הביטה לעבר הצג של "משמרת השבת" וזעקת פליאה יצאה מפיה, הצג השתנה למצב שבת! ומופיעות בו הספרות "05"!!! ישתבח שמו לעד! לא יאומן כי יסופר! נס גלוי! במקום! סיימנו את ה-15 דקות שירה וישבנו בשמחה לסעודת שבת. תודה רבה לרב היקר שכל הזמן דואג לתת לנו עצות נפלאות, טובות ומועילות. תודה על הזכות להכיר את בורא עולם יותר טוב בכל פעם! בברכה והערכה רבה שבוע טוב ומבורך (אמן) משפחת טביב (הי"ו) מחשמונאים. (לסגולת השמחה shofar.tv/articles/15096).

  • 19.12 18:12

    צהרים טובים. ראשית תודה על שמשתדל לעשות עבודה טובה ולעזור לעם ישראל. יש לי מטופלת שלא היה לה ילדים (ל"ע) וב"ה כשראתה סרטון של הרב אמנון יצחק על אותה אשה שלא היה לה ילדים ששמה כיסוי ראש ולאחר שנה נפקדה (ברית מילה של הנכד של מיכל בניטה מהסרט כוחה של מצוה shofar.tv/videos/16379) וככה גם היא עשתה ולאחר 8 שנים נפקדה ב"ה; היתה שמה כיסוי ראש רק בשבתות וכששמעה את הסרטון קיבלה על עצמה לשים כל הזמן ובאותו חודש נפקדה!

  • 19.12 10:55

    חזק וברוך וישר כחך כבוד הרב אמנון יצחק שליט״א על כל לימוד התורה, המוסר, עבודת המידות, היראת שמים, החזרה בתשובה של המונים בכל העולם, החסד, המסירות נפש בהפצת האמת ובהשפלת השקר שב"ה כבוד הרב משפיע באהבת ישראל ללא גבולות ובהתמדה למעלה מ-40 שנה, אין מילים מספיק להביע את הכרת הטוב ותודות בלי סוף על הכל. יהי רצון מלפני אבינו שבשמים: שיתמלאו כל משאלות הלב הענק של רבנו לטובה ולברכה ושנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה וברחמים רבים (אמן) בהערכה ובהוקרה רבה משפחת: סי. א.

  • 19.12 10:54

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על דרשה מרתקת ומיוחדת. (ימי החנוכה - חלק י' 19.12.2024) יה"ר שהשם יתברך ישמור על הרב היקר בבריאות איתנה, רמ״ח אברים ושס״ה גידים ושכל משאלות ליבך יתגשמו במהרה אמן!

  • 17.12 10:25

    בוקר אור ומבורך לרב היקר! ישר כח עצום על עוד דרשה מרתקת (בלשון הרב היקר: ״שיעור מאלף״). כמו גם, שיעורי הבוקר מעניינים במיוחד. (ימי החנוכה - חלק ז' shofar.tv/videos/17509) יום נפלא!

  • 15.12 12:32

    בוקר טוב ומבורך כבוד הרב. בהמשך להודעה שכתבו לכבודו זה לשון הקאמרנא זצ"ל בנוצר חסד על מסכת אבות (פרק ו' משנה ב'): 'אַל יַחְלוֹשׁ דַּעְתּוֹ עַל שֶׁעוֹמְדִים עָלָיו רְשָׁעִים וּמְצַעֲרִים אוֹתוֹ, כִּי יוֹתֵר שֶׁיֵּשׁ לוֹ נְשָׁמָה גְּבוֹהָה וְרָמָה יוֹתֵר הַבּוֹעֵר בְּאֵשׁ לַהֶבֶת – יוֹתֵר יִתְגַּבֵּר עָלָיו שׂוֹנְאִים וּמְקַטְרְגִים. וּבִפְרָט מִי שֶׁהוּא מִשׁוֹרֶשׁ מֹשֶׁה רַבֵּינוּ וְדָוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. וּכְשֶׁתִּרְאֶה אָדָם שֶׁאֵין עָלָיו חוֹלֵק וְעֶרְעוּר - תֵּדַע שֶׁהוּא מֵעֶרֶב רַב! וְרוֹב הַצַדִּיקִים מִתְיַסְרִים עַל יְדֵי שְׁחוֹק הָרְשָׁעִים'.

  • 15.12 12:30

    כבוד הרב הדורש טוב לעם ישראל!!! מלאך ה'! שעשה עושה ויעשה רק טוב לעם ישראל!!! וב"ה מעולם לא דיבר רע על צדיקים! ומנחיל אהבת ה' ויראת שמים טהורה ומדריכנו בדרך הישר והטוב!! יה"ר שבעזרת השי"ת מהרה תתגלה האמת ויבוא גואל צדק ברחמים ויגאלנו!!! ובכל מקום ידעו את האמת לאמיתה!!! (אמן).

  • 12.12 16:27

    בס''ד שלום לכבוד הרב, לפני כשנתיים נסעתי במונית לעבודה, והנהג הציע להכיר לי בחור דתי. שאלתי: 'לפי איזה רב הוא הולך'? ציין: 'ר' יגאל...' אך אמרתי: 'שב"ה אני הולכת לפי כבוד הרב אמנון יצחק שליט''א'. הנהג טען שכבודו מדבר על רבנים (ח"ו) וכו'. עניתי: 'שהם לא בדיוק רבנים'... והסברתי בקצרה מה שקרה ומה הסיבה ל: ''מחלוקת'' ושב"ה הרב עושה כדין. ירדתי והמשכתי לדרכי. לפני כשנה באחת ההרצאות בעיר, ראיתי בסוף ההרצאה את אותו נהג מונית ניגש לכבוד הרב! ולאחר מכן ראיתיו בעוד הרצאה נוספת! איני יודעת אם אני הסיבה לכך, אבל יש הרגשה שכן. למדתי מזה: כמה חשוב להעמיד אמת על תילה, גם אם לא נראה שהדברים יעשו פרי... בטוחני שאם שותלים זרע וגורמים להרהורים שבסופו של יום מוליכים את האדם לדרך אמת. כמובן רק אם הוא חפץ בזה. יה"ר שבעזרת השי"ת נזכה תמיד לקיים את דרך האמת בשלמות אמן!

יוצרים קשר עם שופר

 משרדי שופר

 03-6777779

 דואר אלקטרוני

 main@shofar.tv

 מספר פקס

 03-6740578

 שופר קול

 02-372-4787 | שידור חי:  073-337-6900

תגובות, ראיונות ופרסומים אחרונים בתקשורת

קליפים וסרטונים