סיקור שבת בשלח בירושלים
במחיצת כבוד הרב שליט"א בירושלים עיר הקודש תובב"א
פורסם בתאריך: 29.01.2024, 16:00 • מערכת שופרבס"ד
ב"ה אנו ממשיכים בסדרת הכתבות על השבתות וחגי ישראל במחיצת כבוד הרב שליט"א ברשימת מעט גרגירים, חוויות ורשמי הוד!
ראה כתבה ראשונה על הלו"ז בשבתות השנה (קישור)
וכתבה קודמת (קישור) סיקור שבת בא תשפ"ד.
בסיעתא דשמיא סיקור פרשת בשלח
ברוך ה' זכינו השבת להיות במחיצת הרב שליט"א בעיר הקודש ירושלים תובב"א (קישור לסרטון 'בשורה משמחת')
נוף מרהיב! עוצר נשימה!! (ראה קולאז' וגלריה בכתבה לשבת וישב)
ובחסדי שמים אנו זוכים להיות מנין הנחשונים לעלות לעיר הקודש
קבלת שבת התחילה כמה שעות טובות לפני כניסת שבת קודש כשאנחנו מוכנים ולבושים לקראת בואה של שבת המלכה
ובכך זכינו לשיעור מכבוד הרב שליט"א שמשודר בלייב לכל העולם!
השיעור ששודר מהספר הנפלא! 'תורת חסד': 'פרשת בא - פסח ומילה'
שעור ליל שבת –
כיון שברוך השם כבוד הרב שליט"א טרח ללמדנו את פרשת בשלח שבוע שעבר. אז החליט ללמד על פרשת יתרו. ובעזר השי"ת נביא כמה פנינים מן השיעור.
משה רבינו ע"ה מגיע ליתרו ויתרו מציב לו תנאי: שהבן הראשון של משה יעבוד עבודה זרה ומשה רבינו מסכים… פליאה עצומה! כיצד מסכים משה לכך?
כדי לבאר זאת נעשה הקדמה היסטורית;
בתוקפת השופטים היה נער שנקרא: 'יהונתן בן גרשום' נכדו של משה אשר עבד עבודה זרה אצל מיכה רק כדי להשיג פרנסה… וכשבאו חמישה (5) אנשים משבט דן להר אפרים רואים להפתעתם את יהונתן... ושאלו אותו שלושה (3) שאלות;
"מִי הֱבִיאֲךָ הֲלֹם" -
"וּמָה אַתָּה עֹשֶׂה בָּזֶה" -
"וּמַה לְּךָ פֹה" - (שופטים יח, ג)
בקיצור, איך הגעת לבירא עמיקתא?! הרי אתה נכדו של משה רבינו!
ענה להם יהונתן: 'כך מקובלני מבית אבא: 'לעולם ישכיר אדם עצמו לעבודה זרה - ואל יצטרך לבריות!' וכיון שלא היה לו פרנסה לא היתה לו ברירה אלא לעבוד זרה.
כיצד יכול להיות שכך אמר משה רבנו?!
מתרצת הגמרא (עבודה זרה קי:): 'שמובן שלא היה כוונת משה רבנו לעבוד עבודה זרה ח"ו! אלא התכון משה לומר: 'לעבוד עבודה זרה לו...' כלומר; גם אדם חשוב! עדיף שיעבוד בעבודה בזויה שזרה לו ולא יפשוט ידו ויזדקק לבריות ח"'.
אז מה גרם ליהונתן לטעות בטעות כה גדולה?
אלא, טעותו נבעה מכך שמשה רבינו נשבע ליתרו: 'שבנו הראשון יעבוד עבודה זרה!'
ולכן נענש משה רבינו בחומרה רבה שנכדו יעבוד עבודה זרה…!
אם כן כמה יש לנו להיזהר בדברינו ובמוצא שפתים לשקול אותם במאזנים כי אפשר לדעת מה יוולד מהם...
(נ.ב. לצפיה בשיעור מכבוד הרב שליט"א: 'פרשת יתרו - חלק א - יתרו גלגול קין')
לאחר מכן זכינו ללוות את הרב שליט"א באוירה החורפית של ירושלים עם שירה "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ" (משלי יד, כח) 'ישמחו במלכותך…' מדהים!
חצות לילה –
ברוך השם הרב למדנו יסודות חשובים שיכולים לרומם את האדם…!
אחד מן המצוות הכי חשובות זו מצות 'כיבוד אב ואם' (ראה אשכול...) והיא סוללת לאדם את הדרך הישרה כדי לכבד את קונו!
יסוד זה אפשר ללמוד מחטא נדב ואביהוא... שאחד מהחטאים (ברום מדרגתם! כי היו צדיקים גדולים מאוד!!) שלא הולידו. ובזוהר הקדוש הביא בשם רבי אבא: שהוא הטעם העיקרי לעונשם... – וזה פלא!
מבאר זאת החתם סופר זיע"א: 'שאפילו צדיק ככל שיהיה אינו מבין עד כמה חייב הוא להיזהר בכבוד אביו! רק כשנולדים לו ילדים הוא מבין מה הוא 'כיבוד אב ואם!'... כי רק עכשיו הוא מבין שכל המעשים הקטנים וכל הדקויות שלא שמים לב אליהם כמו 'מעשים שאדם דש בעקביו' שעשה להוריו - הם פוגעים! רק כשנהיה בעצמו אב והוא מרגיש עכשיו זאת על בשריו מילדיו…
וזאת המסילה כדי לכבד את השי"ת; כי כשיש לך ילדים תדע איך לכבד את ההורים וכשתדע לכבד את ההורים תדע לכבד את השי"ת… ולנו נותר לשבר את האוזן ב"חטא" של נדב ואביהוא.
עוד יסוד חשוב! והוא האיסור: "לֹא תַחְמֹד" (שמות כ, יג)
כיצד יתכן לצוות על אדם: 'שלא יחמוד?' וכי יכול אדם לשלוט על לבו?!
מגלה ספר החינוך זיע"א: 'שאכן כן! יש בכוחו של האדם לשלוט ביצרו ולא לחמוד ולא לקנא בשני!'.
אם כן כיצד עושים זאת?
אומר האבן עזרא זיע"א: 'אדם חומד - דבר שיש באפשרותו להשיג, אך דבר שאין באפשרותו להשיג - אינו חומד! כמו שבן כפר לא יחמוד לישא בת מלך…'
ואם כן התברר: שמצות "לֹא תַחְמֹד" הוא העומק באמונת השם. אם כן כשהאדם יאמין: שאם השי"ת ירצה לתת לו דבר - שום דבר לא ימנע זאת! וכן להפך; כשהשי"ת לא ירצה לתת לך - אף שתעשה את כל התחבולות, לא יועלו כלום נגד גזירת השי"ת. כיון שכך ברגע שאדם יודע שחפץ זה של חברו ולא יוכל להיות שלו בלי גזירת עליון ירגיש בלבו פחד השם! שציווה: "לֹא תַחְמֹד" ומרוב פחד לא יתאווה שוב כלל למה שאינו שלו.
ובהמשך הלילה הרב נתן עצות גדולות…!
הרב לימד אותנו כשאתה קורא ספר תראה קודם כל את ההקדמה כי שם אתה יכול להשיג כלים גדולים כדוגמת הקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות (הרב הציע לקרוא משם)
ובהקשר למה שהרב לימד על סודות התורה... אמר הרב: אדם צריך להגיע גם לסודות התורה ולא רק לפשט ואם היה באפשרותו ולא עשה זאת – יתבע (ראה מדרש: 'בני! צפית במעשה מרכבה?').
שואל: 'אך מה נעשה? שיש טרדות של העולם הזה!'
הרב: אתה מכניס את עצמך לכך! אם לא תתייחס לכך - לא יהיה לך טרדות… כמו שראינו אצל מרן שר התורה הרה"ג הרב חיים קנייבסקי זצוק"ל (סרטון ל-30...) ואצל מרן ראש הישיבה הרה"ג הגראי"ל שטיימן זצוק"ל (יום השנה...) שלא התיחסו לעולם הזה…
שואל: 'כיצד הוא הלימוד הנכון'?
הרב: 'צריך לחלק את הזמן; חלק לעיון וחלק לבקיאות.'
שואל: 'בלימוד בקיאות צריך לזכור את כל הלימוד ובלי זה לא להתקדם?'
הרב: 'צריך להבין את הנלמד אבל בדרך כלל לא תמיד זוכרים הכל בגלל זה לא צריך להתעכב בבקיאות'
שבת בבוקר –
כיון שב"ה סיימנו ללמוד על פרשת יתרו מתוך הספר הנפלא! 'תורת חסד' (ראה דוגמא לכתבה...) החליט הרב ללמד אותנו מתוך הספר על עניני פורים… (ראה כתבה על הספר 'פורים דיליה' לחג הפורים הבעל"ט...)
כותב החתם סופר זיע"א: 'שארבע (4) מצוות היום אנו מקיים ביום הפורים וזאת כדי לזכור את מפלתו של המן…;
משתה - עורכים "מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה" (אסתר ט, יח) עם הרבה יין כדי לזכור מפלתו של המן שהחלה "בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן" (אסתר ה, ו).
מגילה – קוראם במגילה על מפלת המן ונוהגים להכות ולהרעיש בכל פעם שמוזכר שמו!
"וּמִשְׁלוֹחַ מָנוֹת" – רמוז במילה: מנה אותיות המן.
"וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיוֹנִים" (אסתר ט, כב) - רמוז במילה: מתנה האותיות המן-מת.
לפי חידוש זה מובן: למה נותנים שתי (2) מתנות לכל אדם ולא מנה אחת (1)? כי אם היינו נותנים רק מנה שזה אותיות המן ואיך נשלח לחברנו מנה שמרומז בה השם של המן הרשע!? אך כשאנו נותנים לו שתי מנות - נוספת האות ת'ו שרמוז בה: שהמן מת. - פלא פלאים!
ובזכות שהשי"ת המשיך להמטיר גשמי ברכה המשיך הרב לומר לנו סודות ודברים מיוחדים על כך… וכשבאנו ללוות את הרב לאחר השיעור ביקש הרב שנישאר כדי שלא נרטב (עוד רואים את האכפתיות והרגישות של הרב כלפי כל אחד)
תהילים...
ולבינתיים... בבני ברק עיר התורה והחסידות התקיימו פרקי תהילים ע"י תשב"ר!
משעה 13:00 (שעון חורף) עם פרסים וכו' קישור, ניתן לתרום ישירות באתר שופר לפרוייקט זה: 'שבת תהלים בקהילות פז' לחץ כאן.]
מנחה של שבת + סעודה שלישית- גם בשיעורים אלו הרב דיבר בעניני חג הפורים הבעל"ט…
סעודה שלישית שנערכה "בְּרָב עָם הַדְרַת מֶלֶךְ" (משלי יד, כח) אוכל כשר וטעים של קפ"ז
שיעור סעודה שלישית –
מרדכי היהודי החליט להציל את אחשורוש ממזימתם של בגתן ותרש למרות רשעותו של אחשורוש! (אסתר ב, כא-כג)
כי ידע: שאם ימות אחשורוש לא יהיה שלטון קפדני ועריץ ואז עם ישראל ח"ו יהיה מופקר ממצוות השי"ת! כמו שלצערנו הרב! אנחנו מוצאים היום שיהודים רח"ל חיים בהפקרות (כמו שרוצים אנשי הסדר העולמי החדש...) כי אין מה שמכריח אותם לחיות חיי יהודים ומובדלים מהגויים. אבל אם אחשורוש ימשיך להיות השליט היהודים יבינו: שאין להם מה לעשות עם הגויים ויחיו חיים יהודים!!
ועוד חידוש גדול!
שמרדכי היהודי, אסתר המלכה ולהבדיל אא"ה המן הרשע הם גלגול של אדם הראשון חווה והנחש…;
אדם הראשון – התגלגל במרדכי הצדיק.
חווה - היא אסתר.
והנחש - זה המן! וזה רמוז בשמו: המן ראשי תיבות; הוא משורש נחש. וכך תוקן חטא עץ הדעת.
[ראה גם הרצאת הרב שליט"א: 'גלגולי עמרם יוכבד ומשה' נתניה 08.01.2024]
וזאת הסיבה שאנחנו מתחפשים בפורים! כדי לסמל את שורש המן, שהוא עשיו, הוא הנחש הקדמוני שכולו תחפושת חיצונית! ללא שום זיק רוחני טהור מבפנים.
ולכן נתלה המן בימי חג הפסח בזמן שאין לנחש שליטה כי בזמן זה אנחנו מבררים את הטוב הפנימי (המצה) מול הרע החיצוני והמנופח (החמץ).
בהקשר לכך שהמן היה בעל כשפים!
כבוד הרב שליט"א סיפר על סבו מתימן שהיה איתו מעשה של כשפים וכך המעשה; מסופר על סבא של הרב שהיה איש גבוה מאוד וחזק ופעם אחת נטל את הכבשה על גבו כדי לקחתה.
בתימן היו הרבה כישופים ואותם מכשפים היו הופכים עצמם לחיות ואותה כבשה היתה מכושפת וסבא של הרב הרגיש שהכבשה מלטפת את אוזניו - ומרגע זה נהיה חרש! (ל"ע)
לימים, היה אריה בדרך ואנשים פחדו לעבור!
מה עשה סבא של הרב? עטף את ידו האחת בשכבה של בגדים ובידו השניה אחז בחרב והתקדם לכיוונו של האריה
וכשזינק עליו האריה - הניף את ידו העטופה לכיוונו ובינתיים כשהאריה מנסה לנגוס בידו האחת הכה אותו עם החרב בידו השניה והרגו! ועשה מעורו שטיח לסלון... - מדהים!
אך המוסר הגדול בזה - יותר מדהים!
מה אנו רואים? שבעצם החיסרון של השמיעה שהיה לו - הוא מה שעזר לו להרוג את האריה...! כי אחד הגורמים לאריה שישיג את טרפו זה בכך שהוא שואג שאגה מקפיאת דם! אך כיון שהסבא ניזוק ע"י המכשף כנ"ל והתחרש לא פחד וממילא בסיעתא דשמיא תיקן הכל.
יש ללמוד: מכך שגם בחסרונות שהשי"ת נותן לאדם - הם בעצם היתרונות שלו!
בברכת שבוע טוב!
להתראות בסיקור הבא בעזרת השי"ת