מצוות צריכות כוונה; ציצית ותפילין
פורסם בתאריך: 31.10.2023, 13:32 • מערכת שופרמצוות צריכות כוונה; ציצית ותפילין
ציצית ותפילין
השולחן ערוך פוסק (סימן ס' סעיף ד') שאדם מחויב שתהיה לו כוונה לפני עשיית מצווה.
הכוונה: 'כאשר ציווה השם' יכולה כמעט להפוך את הפעולות השגרתיות ביותר למצוות!
עדיף לומר בקול את מילות הכוונה, כפי שכותב חובות הלבבות: 'המחשבה נמשכת אחר הדיבור' (שער חשבון הנפש, פרק ג).
חיזוק בציצית ותפילין
בשבועיים האחרונים, כלל ישראל חוו חיזוק מדהים במצוות ציצית ותפילין! אלפי יהודים בארץ ישראל ובחו"ל מחזקים עצמם במצוות הללו לזכות והגנה בעקבות מתקפות הטרור הנוראיות בשמחת תורה ("לֹא תָקוּם פַּעֲמַיִם צָרָה" נחום א, ט)..
תנועה זו יכולה להיות התגשמות הכתוב ב'משנה ברורה' (סימן ח, סעיף קטן כו), החוזה בהתבסס על פסוק שבאחרית הימים, כלל ישראל יצטיינו במצוות ציצית.
עם זאת, עבור אלו אשר רק מתחילים לקיים את המצוות הללו – כמו גם עבור אלו שקיימו אותן כל ימיהם – זה הכרחי להבין את הכוונה הנדרשת לקיומן.
יתרה מכך, המצוות ציצית, תפילין (וסוכה) הן יחודיות. לא כשאר המצוות, אשר בהן ניתן פשוט להתכוון 'לשם מצווה' לפני העשיה, המצוות הללו דורשות כוונה משנית.
המשנה ברורה (סימן ח סיף ח) מסביר שעבור שלוש המצוות הללו האדם חייב להתכוון גם לסיבה של המצווה.
הבית חדש (סימן ח' סעיף ח') מסביר שהתורה כותבת את המילה 'למען' ליד שלוש המצוות הללו, מה שמעיד על כך שהחשיבה על סיבת המצווה היא הכרחית לקיומה.
[ובתפילין נאמר למען: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם" (שמות יג, ט)]
מצוות ציצית
בנוגע למצוות ציצית, ה'דרך פיקודיך' (הקדמה א אות ה) וה'ביכורי יעקב' (ס' תרכה) מחזיקים בדעה שמי שלובש ציצית ללא הכוונה המשנית לא יוצא ידי חובת המצווה! עם זאת, ה'משנה ברורה' פוסק (סימן ח' סעיף ק' יט) שהאדם כן יוצא אך רק בדיעבד.
1) הריני מכוון לקיים מצוות ציצית כאשר ציווה השם
2) כדיי שנזכור כל מצוותיו לעשותם.
זה נכון שכאשר גברים לובשים טלית גדול אומרים את ה'לשם יחוד' הנמצא ברוב הסידורים. עם זאת, באופן מפתיע, אין הזכרה של הכוונה המשנית שם!
למעשה, בספר שו"ת תשובות והנהגות, ר' משה שטרנבוך שליט"א כותב שזה מעורר מבוכה שהכוונה הראשית המובאת מהטור והשולחן ערוך - שאדם חייב לכוון 'כדי שנזכור כל מצוותיו לעשותם' – נעדרת מהנוסח של ה'לשם יחוד'!
לכן, אדם כשלובש טלית גדול צריך להיזהר לומר את הכוונות הללו לפני ה'לשם יחוד'.
מהתוספות בבבא קמא (נו: ד"ה בההיא) אנחנו לומדים שכל שניה שאדם לובש ציצית, הוא מקבל מצווה נוספת! המשמעות היא שבאמצעות רק שתי כוונות קצרות האדם, יכול להשיג שווה ערך יותר מ-43,000 מצוות ציצית לכתחילה באותו היום! זה שווה לכמעט 16 מליון מצוות כל שנה! (60 שניות x 60 דקות x 12 שעות x 365 ימים = 15,768,000 מצוות!)
יתרה מכך, מצוות ציצית נחשבת כשווה לכל שאר המצוות, כפי שכתוב בתורה: "לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְוֹתָי" (במדבר טו, מ. ראה מנחות מג).
לאור המספר המדהים של מצוות שניתן להרוויח ע"י לבישת ציצית, מומלץ מאוד לאדם ללבוש ציצית בכל עת שאפשר.
מצוות תפילין
לפי הרמב"ם, תפילין של יד ותפילין של ראש הן שתי מצוות נפרדות (שהרמב"ם מונה כמצוות שמונה ותשע בספרו 'ספר המצוות').
רבי חיים וולוז'ין זצוק"ל בספרו 'כתר ראש' (אות טו) מדגיש את הערך של כל רגע בלבישת תפילין.
ר' חיים כותב: "ובכל שעה מקיים הלובשים שמונה מצוות כדאמרו חז"ל (מנחות מד.) 'אמר רב ששת: כל שאינו מניח תפילין עובר בשמונה עשין'.
לפני הנחת תפילין, אדם צריך לכוון בכוונה הראשונה:
"הריני מכוין לקיים מצוות תפילין כאשר ציווה השם"
עם זאת, כמוזכר מעלה, עבור מצוות תפילין האדם צריך לכוון כוונה נוספת – סיבת המצווה.
למעשה, 'ערוך השולחן' פוסק, שללא הכוונה המשנית, האדם אינו יוצא ידי חובת המצווה! הוא כותב:
"ודע שאפילו להפוסקים דסבירא להו מצוות אינן צריכות כוונה, מכל מקום זהו וודאי שיש לו לידע עיקר המצוה ומהותה. ובתפילין אם לא ישים אל לבו ענינה כלל – לא קיים המצוה, והוה כמעשה קוף בעלמא" (הלכות תפילין, סימן כה).
חשוב לציין, אומנם, שה'משנה ברורה' פוסק שהאדם יוצא ידי חובת המצווה בדיעבד אם רק כיוון 'לשם מצווה' (סימן ח, סעיף קטן יט).
לכן, לפני הנחת תפילין, בנוסף לכוונה הרגילה 'לשם מצווה', חשוב לכוון בלשון שהובאה על ידי המחבר (סימן כה, ס' ה), המודפסות על הכרטיסים משמאל ומימין.
לפני הנחת תפילין חייב לכוון,
ויאמר:
'הֲרֵינִי מוּכָן לְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה לְהָנִיחַ תְּפִלִּין בְּיָדִי וּבְרֹאשִׁי, כְּמוֹ שֶׁצִּוָּנוּ ה' אֱלֹהֵֽינוּ: "וּקְשַׁרְתֶּ֨ם אֹתָ֤ם לְאוֹת֙ עַל־יֶדְכֶ֔ם וְהָי֥וּ לְטוֹטָפֹ֖ת בֵּ֥ין עֵינֵיכֶֽם" (דברים יא יח). וְצִוָּנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְהָנִיחַ אַרְבַּע פַּרְשִׁיּוֹת אֵלּוּ שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם יִחוּד שְׁמוֹ וִיצִיאַת מִצְרַיִם עַל הַזְּרוֹעַ כְּנֶגֶד הַלֵּב, וְעַל הָרֹאשׁ כְּנֶגֶד הַמֹּחַ, כְּדֵי שֶׁנִּזְכֹּר נִסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁעָשָׂה עִמָּנוּ. שֶׁהֵם מוֹרִים עַל יִחוּדוֹ וַאֲשֶׁר לוֹ הַכֹּחַ וְהַמֶּמְשָׁלָה בָּעֶלְיוֹנִים וּבַתַּחְתּוֹנִים לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹנוֹ.
וִישַׁעְבֵּד לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת הַנְּשָׁמָה שֶׁהִיא בַמֹּחַ וְגַם הַלֵב שֶׁהוּא עִקַּר הַתַּאֲווֹת וְהַמַּחֲשָׁבוֹת, וּבָזֶה יִזְכֹּר אֶת הַבּוֹרֵא וְיַמְעִיט הֲנָאוֹתָיו' (ע"פ מרן השלחן ערוך זיע"א אורח חיים סימן כה', ובהסכמת מרן הג"ר חיים קניבסקי זצוק"ל)
הכוונות הללו כלולות ב'לשם יחוד' הנמצא ברוב הסידורים.
מי שאומר את ה'לשם יחוד' לפני הנחת התפילין צריך להמשיך לעשות זאת, אך הוא חייב להבין מה הוא אומר (מאחר שלכוונה יש משמעות רק אם היא מובנת).
כלל ישראל מוסרים נפש כדי לשלם סכומי כסף משמעותיים לתפילין המהודרות ביותר. בואו נפיק תועלת מההשקעה שלנו על ידי עשיית המצווה היקרה לכתחילה – לומר את שתי הכוונות לפני עשיית המצווה.
[הנ"ל ע"פ התרגום מאנגלית מחבר הספר 'כאשר ציוה ה'' - ישר כוחו! לכתבה על ספרו - לחץ כאן]
1. לקובץ PDF בעברית - לחץ כאן.
2. עלון (באנגלית) בענין מצוות טלית ותפילין בכוונה מאת מחבר הספר 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
3. כרטיס לקיום מצוות טלית בכוונה 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
1. כרטיס (באנגלית) לקיום מצוות טלית בכוונה 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
5. כרטיס לקיום מצוות תפילין בכוונה 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
6. כרטיס (באנגלית) לקיום מצוות תפילין בכוונה 'כאשר ציוה ה'' - לחץ כאן.
על שבחן של מצוות ציצית ותפילין [חולון 2006] | חוזרים בעבר תאריך פרסום: 15.11.2021.
להלן סרטונים בענין מצוות ציצית:
למה לובשים ציצית? | סרטון מתוך: הרצאה מבשרת ציון 03-01-2008.
מעלת מצוות ציצית קטן רגע לפני גוג ומגוג | סרטון מתוך: באר שבע - היסורים מעמידים את עם ישראל.
בחורים נחמדים מקבלים ציצית | אוניבריסטת אריאל 13.12.2015.
הקהילה מבקשת שהוא ישים ציצית, נכון?! | סרטון מתוך: פריז - המהפכה הצרפתית (דיסק מס' 113).
בכל העולם כולו יהודים חוזרים בתשובה | סרטון מתוך: דיסק 55 - קפיצה קטנה לקנדה.
לעתיד לבוא: 2,800 עבדים לכל מי שיקפיד על מצוות ציצית | סרטון מתוך: חובות הלבבות - ב' | הרב אמנון יצחק [תשס"ו].
לכתבות:
1. 'המצוות שמקיימים בשעת מלחמה בכוונה 'כאשר ציוה ה''' - לחץ כאן.
2. פסוקי ביטחון בעת מלחמה - לחץ כאן.
3. חוברת בטחון - מהדורה מיוחדת להצלת והצלחת הלוחמים במלחמת 'חרבות ברזל' - לחץ כאן.
4. ''שופר' מסייע בשמירה על הלוחמים' - לחץ כאן.
פרוייקט:
'הפצת חומרי יהדות לחיילים'
לתרומה ישירה דרך אתר 'שופר' לחץ כאן.